n het regeerakkoord van eind 2012 heeft de overheid het recht op elektronisch zaken doen vastgelegd .Met als belangrijke doelstelling dat de dienstverlening door de overheid beter moet. Bedrijven en burgers moeten uiterlijk in 2017 zaken die ze met de overheid doen, ook digitaal kunnen afhandelen. Volgens de laatste meting was in 2016 de totale digitale beschikbaarheid bij alle overheden gemiddeld 88%.

De benchmark klantportalen laat zien dat begin 2017 de digitale beschikbaarheid binnen de corporatiesector 41% is. Huurders kunnen bij 41% van de corporaties (delen van) de dienstverlening digitaal afhandelen.

Commodity

Digitale dienstverlening zal binnen enkele jaren een commodity zijn. Ook een groot deel van de huurders van de corporatie gaat verwachten dat zij haar diensten digitaal kan afnemen. Het menselijke contact wordt straks de onderscheidende factor. De digitale dienstverlening de nieuwe standaard. Ook medewerkers zullen meer en meer geavanceerde digitale ondersteuning verwachten.

Digitaal volwassen

De benchmark laat zien dat daar waar de dienstverlening digitaal beschikbaar is, deze nog niet digitaal volwassen is. De dienstverlening is in veel gevallen nog niet
volledig digitaal. En daar waar de dienstverlening is gedigitaliseerd zijn er
nog diverse wensen ten aanzien van verbetering en verfijning van
functionaliteit.

Kanaalsturing

De benchmark laat zien dat kanaalsturing richting het klantportaal werkt. Bij corporaties die een ‘push-strategie’ volgen, waarbij andere kanalen als telefoon of bezoek langzaamaan minder open staan, zien we de meeste afname van digitale dienstverlening. Echter ook bij een organische strategie, waarbij louter de beschikbaarheid van digitale dienstverlening kenbaar wordt gemaakt, zal het digitale kanaal dominant worden en uiteindelijk een commodity worden. Kanaalsturing zal dit versnellen.

Aan de slag!

Uit de benchmark blijkt dat momenteel 25% van de corporaties bezig zijn met de selectie of implementatie van een klantportaal. De stap naar digitale dienstverlening is ingezet! Echter vraagt dit ook veel van de interne organisatie. Het klantportaal zien wij vaak als het ‘voertuig’ om de eigen informatievoorziening op orde te maken en processen verder te optimaliseren.

Geïnteresseerd?

Benieuwd naar de benchmark? Wij komen eventueel met het individuele rapport naar u toe en lichten het graag toe. Wilt u echt vervolgstappen maken, overweegt u de aanschaf van een klantportaal of wilt u uw klantportaal juist verder digitaal volwassen maken? Dan komen wij met onze mini-workshop ‘digitalisering’ naar u toe. Met het rapport, diverse ‘best practices’ en een korte scan van uw situatie gaan wij u inspireren en confronteren en de route naar digitale volwassenheid schetsen. Als u geïnteresseerd bent neem contact met ons op.

Bekijk onze laatste berichten

Sparren tijdens CorporatiePlein 2022

CorporatiePlein 2022
Met welke missie bezoek jij het CorporatiePlein? Rico, Tom, Joyce en Jurgen komen graag kennis met je maken om te sparren over thema’s als klantbeleving, SlimmR samenwerken in vastgoed, veranderopgaven en onbegonnen werk.   Maar ook voor de welbekende actie en hersenkrakers kun je bij ons terecht. Gooi deze editie letterlijk een balletje op en […]
Lees meer

Trots op UWOON corporatie!

Trots op UWOON woningcorporatie!  Samen met de buurtbeheerders en leefbaarheidsmedewerkers van Uwoon en Itris heeft onze collega Mieke Kroon een prachtig resultaat neergezet. Uwoon kan met trots zeggen dat: 🔵 Het leefbaarheidsproces staat als een huis! 🔵 Het proces is volledig gedigitaliseerd in het zaaksysteem.  🔵 Met de bijbehorende monitor heeft UWOON het gewenste inzicht en […]
Lees meer

MastR Class Platformicatie op 15 september 2022

Oprichter/partner van Marketingfacts en strategisch adviesbureau Upstream Marco Derksen neemt je tijdens de MastR Class ‘Platformicatie’ mee in de verandering naar de nieuwe netwerksamenleving binnen #woningcorporaties. De MastR Class vindt plaats in de kantine van De Gasfabriek, dé Business Innovation Campus in Deventer, met aansluitend een netwerkborrel. Zien we jou ook op 15 september? Kom inspiratie opdoen én geniet van […]
Lees meer

Digitale transformatie, van A naar anders

Denk jij al na over de digitale transformatie van de samenleving en zet je daar nu ook al stappen in? ‘Digitale transformatie gaat over het anders organiseren én in veel voorkomende gevallen over een ander businessmodel. Niet van A naar B maar van A naar Anders’. Marco Derksen neemt je in onze MastR Class mee in […]
Lees meer

Aftermovie MastR Class Klantbeleving!

Nagenieten van onze eerste MastR Class Klantbeleving! Ben jij er de volgende MastR Class ook bij? Dat kan! De volgende MastR Classes staan gepland op 15 september 2022 en 1 december 2022. In september staat het thema Platformicatie centraal en in december gaan we het thema samenwerken in vastgoed behandelen.   Geïnteresseerd? Aanmelden voor één […]
Lees meer

SummRcourse 2022

Wat een bijzondere editie! Ook dit jaar trokken wij ons als team weer 3 dagen terug om onszelf te verrijken met kennis en kunde. Zo hebben wij onszelf en elkaar gechallenged op het thema ‘lef’ en ‘vertrouwen’. Het was een fysieke, mentale, emotionele en spirituele beproeving. Fantastisch! Bijzondere verhalen, waardevolle inzichten en toepasbare handvatten, die […]
Lees meer

Bekijk alle nieuws & blogs

© 2022 SmartR | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Website ontwikkeld door Sieronline