n het regeerakkoord van eind 2012 heeft de overheid het recht op elektronisch zaken doen vastgelegd .Met als belangrijke doelstelling dat de dienstverlening door de overheid beter moet. Bedrijven en burgers moeten uiterlijk in 2017 zaken die ze met de overheid doen, ook digitaal kunnen afhandelen. Volgens de laatste meting was in 2016 de totale digitale beschikbaarheid bij alle overheden gemiddeld 88%.

De benchmark klantportalen laat zien dat begin 2017 de digitale beschikbaarheid binnen de corporatiesector 41% is. Huurders kunnen bij 41% van de corporaties (delen van) de dienstverlening digitaal afhandelen.

Commodity

Digitale dienstverlening zal binnen enkele jaren een commodity zijn. Ook een groot deel van de huurders van de corporatie gaat verwachten dat zij haar diensten digitaal kan afnemen. Het menselijke contact wordt straks de onderscheidende factor. De digitale dienstverlening de nieuwe standaard. Ook medewerkers zullen meer en meer geavanceerde digitale ondersteuning verwachten.

Digitaal volwassen

De benchmark laat zien dat daar waar de dienstverlening digitaal beschikbaar is, deze nog niet digitaal volwassen is. De dienstverlening is in veel gevallen nog niet
volledig digitaal. En daar waar de dienstverlening is gedigitaliseerd zijn er
nog diverse wensen ten aanzien van verbetering en verfijning van
functionaliteit.

Kanaalsturing

De benchmark laat zien dat kanaalsturing richting het klantportaal werkt. Bij corporaties die een ‘push-strategie’ volgen, waarbij andere kanalen als telefoon of bezoek langzaamaan minder open staan, zien we de meeste afname van digitale dienstverlening. Echter ook bij een organische strategie, waarbij louter de beschikbaarheid van digitale dienstverlening kenbaar wordt gemaakt, zal het digitale kanaal dominant worden en uiteindelijk een commodity worden. Kanaalsturing zal dit versnellen.

Aan de slag!

Uit de benchmark blijkt dat momenteel 25% van de corporaties bezig zijn met de selectie of implementatie van een klantportaal. De stap naar digitale dienstverlening is ingezet! Echter vraagt dit ook veel van de interne organisatie. Het klantportaal zien wij vaak als het ‘voertuig’ om de eigen informatievoorziening op orde te maken en processen verder te optimaliseren.

Geïnteresseerd?

Benieuwd naar de benchmark? Wij komen eventueel met het individuele rapport naar u toe en lichten het graag toe. Wilt u echt vervolgstappen maken, overweegt u de aanschaf van een klantportaal of wilt u uw klantportaal juist verder digitaal volwassen maken? Dan komen wij met onze mini-workshop ‘digitalisering’ naar u toe. Met het rapport, diverse ‘best practices’ en een korte scan van uw situatie gaan wij u inspireren en confronteren en de route naar digitale volwassenheid schetsen. Als u geïnteresseerd bent neem contact met ons op.

Bekijk onze laatste berichten

Wat een energie tijdens de jaarlijkse Summercourse

Sneak peak! Wat een energie. Wat een lol. Wat een saamhorigheid en wat werd er hard gewerkt tijdens onze jaarlijkse Summercourse… Waar we de ene dag werden ondergedompeld in de positieve effecten van kwalitatieve slaap, gezond eten en bewegen, leerden we de volgende dag presenteren als een pro en werden onze hersenen opgeschud door de […]
Lees meer

Hup Holland!

Hup Holland! ⚽️ Wij zijn weer terug van onze Summercourse en het EK is volop aan de gang! Namens alle Smarties wensen we “onze jongens” veel succes de komende duellen! En niet alleen wij dragen mooie oranje sjaaltjes, ons kantoor kleurt inmiddels ook oranje. Wij hebben er zin in!
Lees meer

Wij gaan op reis en nemen mee….

Wij gaan op reis en nemen mee…. 💼 Een koffer vol goede energie, zin, ambitie, lef en ga zo maar door! Want, de jaarlijkse Summercourse van SmartR is vandaag van start gegaan… De komende dagen staan in het teken van persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit en de ontwikkeling van de organisatie! Mocht je ons nodig hebben en […]
Lees meer

Janneke over platformexpeditie

Ga je mee op expeditie …. Donderdagochtend 27 juni organiseren SmartR en Ziezodan een volgende platformexpeditie. Janneke Borgdorff is sinds april werkzaam voor SmartR als projectmanager van het platform voor reparatieverzoeken binnen de woningcorporaties en onderhoudspartijen. “Ik heb mij verwonderd over hoe het proces nu georganiseerd is en geloof in deze vernieuwende oplossing, waarin met […]
Lees meer

Klantdag van ITRIS

Natuurlijk waren wij erbij! Gisteren was een aantal collega’s van SmartR aanwezig bij de klantdag van ITRIS | ViewPoint voor woningcorporaties, NCCW en Qonsío. Tijdens deze dag werden zij meegenomen in de (nieuwe) plannen en konden zij ook weer bijpraten met ons netwerk. Het was een inspirerende dag vol waardevolle inzichten en connecties.  
Lees meer

Wat zeggen onze kernwaarden eigenlijk over ons?

Wat zeggen onze kernwaarden eigenlijk over ons? Tegenwoordig zijn kernwaarden binnen een organisatie niet meer weg te denken. Op bijna elke website vind je de waarden van een bedrijf. Als het goed is zeggen deze waarden iets over waarom en hoe een organisatie iets doet. Toch blijven kernwaarden maar woorden. Woorden zijn voor interpretatie vatbaar […]
Lees meer

Bekijk alle nieuws & blogs

© 2024 SmartR | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Website ontwikkeld door Sieronline