n het regeerakkoord van eind 2012 heeft de overheid het recht op elektronisch zaken doen vastgelegd .Met als belangrijke doelstelling dat de dienstverlening door de overheid beter moet. Bedrijven en burgers moeten uiterlijk in 2017 zaken die ze met de overheid doen, ook digitaal kunnen afhandelen. Volgens de laatste meting was in 2016 de totale digitale beschikbaarheid bij alle overheden gemiddeld 88%.

De benchmark klantportalen laat zien dat begin 2017 de digitale beschikbaarheid binnen de corporatiesector 41% is. Huurders kunnen bij 41% van de corporaties (delen van) de dienstverlening digitaal afhandelen.

Commodity

Digitale dienstverlening zal binnen enkele jaren een commodity zijn. Ook een groot deel van de huurders van de corporatie gaat verwachten dat zij haar diensten digitaal kan afnemen. Het menselijke contact wordt straks de onderscheidende factor. De digitale dienstverlening de nieuwe standaard. Ook medewerkers zullen meer en meer geavanceerde digitale ondersteuning verwachten.

Digitaal volwassen

De benchmark laat zien dat daar waar de dienstverlening digitaal beschikbaar is, deze nog niet digitaal volwassen is. De dienstverlening is in veel gevallen nog niet
volledig digitaal. En daar waar de dienstverlening is gedigitaliseerd zijn er
nog diverse wensen ten aanzien van verbetering en verfijning van
functionaliteit.

Kanaalsturing

De benchmark laat zien dat kanaalsturing richting het klantportaal werkt. Bij corporaties die een ‘push-strategie’ volgen, waarbij andere kanalen als telefoon of bezoek langzaamaan minder open staan, zien we de meeste afname van digitale dienstverlening. Echter ook bij een organische strategie, waarbij louter de beschikbaarheid van digitale dienstverlening kenbaar wordt gemaakt, zal het digitale kanaal dominant worden en uiteindelijk een commodity worden. Kanaalsturing zal dit versnellen.

Aan de slag!

Uit de benchmark blijkt dat momenteel 25% van de corporaties bezig zijn met de selectie of implementatie van een klantportaal. De stap naar digitale dienstverlening is ingezet! Echter vraagt dit ook veel van de interne organisatie. Het klantportaal zien wij vaak als het ‘voertuig’ om de eigen informatievoorziening op orde te maken en processen verder te optimaliseren.

Geïnteresseerd?

Benieuwd naar de benchmark? Wij komen eventueel met het individuele rapport naar u toe en lichten het graag toe. Wilt u echt vervolgstappen maken, overweegt u de aanschaf van een klantportaal of wilt u uw klantportaal juist verder digitaal volwassen maken? Dan komen wij met onze mini-workshop ‘digitalisering’ naar u toe. Met het rapport, diverse ‘best practices’ en een korte scan van uw situatie gaan wij u inspireren en confronteren en de route naar digitale volwassenheid schetsen. Als u geïnteresseerd bent neem contact met ons op.

Bekijk onze laatste berichten

Aanhaken of afhaken

“𝗛𝗲𝘁 𝗶𝘀 𝗮𝗮𝗻𝗵𝗮𝗸𝗲𝗻 𝗼𝗳 𝗮𝗳𝗵𝗮𝗸𝗲𝗻” Het was één van de reacties gisteren tijdens de aftrap van de Platformexpeditie voor onderhoudspartijen. Wij presenteerden onze ‘platformgedachte’ voor reparatieonderhoud aan diverse onderhoudspartijen. “Ik denk inderdaad dat dit de toekomst is,” was ook zo’n reactie. Dit geeft aan dat wij samen verder willen met deze leerreis en concretisering van […]
Lees meer

Ga mee op Platformexpeditie

Kan dat nou niet makkelijker? Als je met Booking.com en Uber een hotelkamer of een taxirit kunt boeken, dan moet je toch een reparatieverzoek ook als zodanig kunnen indienen en afhandelen? 🤝🏻 Wat kunnen wij leren van deze disruptieve business modellen? SmartR heeft een inspirerende gedachte hierover. 👀 Een gedachte die inmiddels al heeft geleid […]
Lees meer

Maak kennis met Jasper

Zoals eerder aangekondigd is het team van SmartR versterkt door twee enthousiaste collega’s. Waaronder Jasper Bouwhuis! Tijd om kennis te maken met deze energieke Business Consultant. ⬇️ Met Jaspers jarenlange ervaring in de corporatiesector weet hij zijn weg wel te vinden. Zo heeft hij de nodige kennis van digitalisering en procesoptimalisatie. Inmiddels is Jasper al […]
Lees meer

Maak kennis met Gerrit

Heb jij al kennis gemaakt met Gerrit Kuipers? Deze enthousiaste Business Consultant versterkte onlangs ons team. Tijd om hem aan jou voor te stellen. ⬇️ Een echte mensen-mens. Dát is Gerrit. Met mensen werken, het begeleiden van projecten en meegenomen worden in alle processen, daar krijgt Gerrit energie van. Hij begon in november bij SmartR en draait al volop mee […]
Lees meer

Donatie aan Het Vergeten Kind

Net als iedere kerst doneren wij ook dit jaar weer een mooi bedrag aan een goed doel. Dit jaar Het Vergeten Kind. Met dit soort donaties krijgen kinderen in onveilige of onleefbare thuissituaties de liefde en aandacht die zij nodig hebben. Zo hopen wij bij te dragen aan kleine lichtpuntjes, en er weer een groots […]
Lees meer

Geslaagde MastR Class Platformicatie

Geslaagde MastR Class! ✅ Afgelopen donderdag vestigde de tweede MastR Class zich in de sfeervolle Gasfabriek. Deze kennissessie stond in het teken van Platformicatie. Keynote speaker Marco Derksen nam de deelnemers mee in de verandering naar de digitale netwerksamenleving. Geïnspireerd door het verhaal van Marco gingen de deelnemers vervolgens actief aan de slag met diverse […]
Lees meer

Bekijk alle nieuws & blogs

© 2023 SmartR | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Website ontwikkeld door Sieronline