SmartR heeft met woningcorporatie Rentree in Deventer succesvol samengewerkt aan resultaatgericht onderhoud. Daarbij keken we zowel naar het planmatige onderhoud als naar het dagelijkse onderhoud.
Hoe:
Met onderhoudspartijen Salverda (’t Harde) en Wolters (Deventer) startten we in 2013 met een open oriëntatie op vernieuwende samenwerking. De ‘duivelsdriehoek’ tussen klanttevredenheid, kwaliteit en (onderhouds)kosten is op een unieke manier beslecht. Processen zijn platgeslagen, vertrouwen is het sleutelwoord en de gezamenlijke ambitie is op een organische manier geoperationaliseerd. Continu zochten alle partijen naar het ultieme proces of resultaat en namen geen genoegen met een minder effectieve invulling. Dat heeft er voor gezorgd dat het uiterste uit de samenwerking is gehaald en ‘vertrouwen’ een economische waarde heeft gekregen.
In 1,5 jaar tijd is een totaal andere kijk op uitbesteden van onderhoud in de praktijk gebracht. En de huidige beheersorganisatie zorgt er voor dat de filosofie wordt bewaakt en de samenwerking nog elke dag verbetert.
Resultaat:
De huurderstevredenheid is toegenomen op het gebied van dagelijks- en planmatig onderhoud. Beide scoren ruim boven de 8. De financiële winst is verbluffend. De indirecte besparing spreekt al tot de verbeelding met 20% reductie op het werkapparaat en advieskosten. Ook de directe besparing in de onderhoudskosten is ruim 10% ten opzichte van eerdere jaren.
De samenwerking kreeg hierdoor landelijke bekendheid. Onderzoekers Alphaplan en Rik Koolma onderzochten de samenwerking en kwamen tot een mooie conclusie: “Deze samenwerking verdient navolging.”