Door: Rico Leemreijze

Mijn jongste dochter stelde mij gisteren deze vraag, nadat er wederom strengere maatregelen zijn getroffen. Aandoenlijk hoe zij laat blijken hoe voor haar de wereld lijkt stil te staan. Maar ook een kijkje in hoe verkrampt we misschien wel reageren. Er gaat immers ook nog veel wél door. Of beter gezegd, er kan naast de lente juist nog veel doorgaan. Sterker nog, ik zie zelfs kansen op bepaalde fronten in de corporatiesector!

Kramp
Kramp is een plots opkomende pijnlijke samentrekking van de spieren. Ik heb het zelf mogen ervaren bij een gevalletje zelfoverschatting bij de IJsselloop afgelopen jaar. Je wordt overvallen en plots kun en doe je niets meer. Gelukkig zakte het ook wel weer snel af en heb ik het zelfs nog rustig uitgelopen in een behoorlijke tijd 😊.

Ook de reactie op de eerste verdergaande maatregelen voor het Coronavirus was er eentje van verkramping. Vele individuele aanvullende maatregelen werden getroffen en enkele opdrachtgevers sloten de deuren of legden projecten stil. “Better safe than sorry.”

Nu we langzaamaan landen in de nieuwe realiteit zakt de kramp ook wat af. We durven weer voorzichtig de spieren aan te spannen en merken dat dat nagenoeg pijnloos kan.

We kunnen door!
Ook ik heb de afgelopen week nieuwe inzichten gekregen. Naast een spoedcursus on the job van ‘Microsoft Teams’ en de confrontatie met wel erg moeilijk huiswerk van mijn oudste dochter… Zie ik ook dat ons werk gewoon door kan gaan.

Het werken op afstand is niet alleen effectief, we hebben ook al diverse creatieve manieren gevonden om het leuk te maken. En daar waar onze corporaties al ‘ontkrampt’ zijn maken we weer mooie meters. Sterker nog, we zien mogelijkheden!

We leven in een land waar onze regering op basis van adviezen van experts beslissingen neemt. Continu zoeken zij de balans tussen dwang en vertrouwen in het burgerschap. Het maakt mij een trots burger van Nederland dat ik vertrouwd word en nog steeds bewegingsruimte heb. De beperkingen die mij worden opgelegd zijn weliswaar ingrijpend, maar er blijft ruimte die met eigen verantwoordelijkheid mag worden ingevuld.

Kansen voor corporaties
En vanuit die verantwoordelijkheid kunnen wij kansen creëren om de ruimte die er is, maximaal te benutten. Door effectief gebruik te maken van de extra tijd bijvoorbeeld, die de beperkingen ons opleveren. Een verantwoordelijkheid die we moeten nemen. Een kans om te benutten. Een verplichting die we hebben naar onze huurders. Dus niet in de kramp blijven hangen, maar even rust nemen en met de beperkingen van stijve kuiten wél doorlopen naar de finish. Om je vervolgens trots te laten inhalen door je vrienden.

En nu de eerste normalisatie van de onwerkelijke situatie er lijkt te zijn, zeg ik: pak de kansen! Want:

  • Er is nu capaciteit bij leveranciers
  • Er is nu capaciteit bij de medewerkers door wegvallen van andere taken
  • Remote werken is bijzonder effectief
  • Het is een vruchtbare tijd voor verdere digitalisering:
    • Deze tijd is de ultieme legitimering voor verdere digitalisering van de dienstverlening
    • De noodzaak voor digitale bedrijfsvoering wordt expliciet in deze tijd (continuïteit)
    • Ouderen worden door de ‘social distancing’ in rap tempo meer digitaal
  • De ICT-beheerorganisatie en uw infrastructuur worden nu getest; knelpunten en kansen worden helder en kunnen worden weggenomen en benut.

Keep on going en laat je straks trots inhalen door je huurders! We will support you.

En oh ja, voor mijn jongste dochter… De lente gaat ook door schat!

Bekijk onze laatste berichten

Kennissessie 11 mei | Procesoptimalisatie next level!

“Met een efficiënt proces maak je het verschil niet meer” Rico Leemreijze geeft weer een kennissessie bij CorporatieGids LIVE! Dinsdag 11 mei kun je om 09.30u, 10.15u of 11.00u inschakelen. Aanmelden kan hier: https://www.corporatiegids.nl/nl/corporatiegids_live/aanmelden Procesoptimalisatie gaat inmiddels niet meer over efficiency. Procesoptimalisatie gaat meer en meer over klantbeleving. Huurders en medewerkers verwachten dat processen transactioneel zijn geoptimaliseerd. Dit […]
Lees meer

Een succesvolle CorporatieLive Kennisdag

Een heel succesvolle ochtend! Dat is onze conclusie na de eerste Kennissessie die Rico Leemreijze heeft mogen verzorgen tijdens de CorporatieLive Kennisdag van dinsdag 2 maart. Ruim 50 corporatiemedewerkers hebben onze inspiratiesessie “een reparatieverzoek a la Uber” bijgewoond. Veel positieve reacties ontvangen en diverse positief-kritische vragen mogen beantwoorden. Wij bedanken CorporatieGids Live voor de goede […]
Lees meer

Een reparatieverzoek doen á la Uber!?

Als je met Booking.com en Uber een hotelkamer of een taxirit kunt boeken, dan moet je toch een reparatieverzoek ook als zodanig kunnen indienen en afhandelen? Wat kunnen wij leren van deze disruptieve business modellen? SmartR heeft een inspirerende gedachte hierover. Een gedachte die inmiddels al heeft geleid tot een verkenning en mogelijke oplossing. Ik neem jullie mee in […]
Lees meer

Hart voor de klant en de business!

  Jurgen Reimert is recent toegevoegd aan het SmartR-team als manager Klant & Business! Naar eigen zeggen is hij “bedrijfseconoom van huis uit en gepokt en gemazeld in de dagelijkse business”. En dat kan je wel stellen, na ruim 20 jaar in functies op het vlak van sales, business development en commercieel management, zowel in […]
Lees meer

Mieke Kroon maakt overstap van SSH& naar SmartR

  Mieke Kroon versterkt sinds begin 2021 het SmartR team als business consultant! En daar zijn we maar wat blij mee. Want ze heeft als coördinator binnen SSH& al de nodige projecten op haar naam staan: van klant-volg-systeem tot mutatieproces, sommige begeleid door SmartR. Nu is ze klaar om haar kennis in te zetten voor […]
Lees meer

Locatie, locatie, locatie…

Locatie, locatie, locatie Dat is wat makelaars altijd roepen als het om het zoeken van een huis gaat. Een huis kan je verbouwen maar de locatie van je huis kan je niet wijzigen. Bij SmartR ICT Beheer draait het om Service, Service, Service Service op afstand Service op onze supportdesk Service op locatie Vandaag de […]
Lees meer

Bekijk alle nieuws & blogs

© 2021 SmartR | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Website ontwikkeld door Sieronline