ICT-beheer: Druk is het nieuwe dom!

Door: Rico Leemreijze

Een telefoontje gisterenochtend: “Goedemorgen Ramon, hoe is het?”
“Prima Rico, erg druk! Maar ik begreep dat tegenwoordig geldt, druk is het nieuwe dom!” Dat zette mij aan het denken….

Is druk zijn een keuze? Is druk zijn niet simpelweg een gebrek aan capaciteit, prioriteit en/of richting?  Ik zie het ontstaan in mijn omgeving. Trechterfuncties. Stuwmeren aan het werk. Wat leidt tot kwetsbaarheid en risico’s. Ik neem jullie eens mee in de wereld van een functionaris met ICT-beheertaken. Een functioneel beheerder, systeembeheerder of applicatiebeheerder. Ofwel: dé allround ICT-Beheerder.

Je zult het maar zijn!

De rol van de ICT-Beheerder binnen de corporatie is er één van hectiek. Releasewissels, performance issues, integratievraagstukken of deelname in projecten. De intentie is er om ook focus op de interne klant te houden. Maar tegelijk het ICT-landschap stabiel houden, continu verbeteren en gebruikers ondersteunen, trainen en coachen geeft druk. Druk op tijd en nieuwe ontwikkeling.  Mooie plannen blijven liggen; de waan van de dag regeert.

Waar gaan we dit nu doorbreken?

Hoe komt het dat we zo druk zijn? Wanneer zijn we niet meer dom?

Slimmer organiseren gaat over het nadenken van de vraagstukken van morgen en het oplossen van die van vandaag. Het eerste vraagt om visie en richting: het vermogen om te anticiperen op de toekomst met een dynamische bedrijfsvoering van mensen, processen en systemen. Het laatste vraagt om daadkracht en capaciteit.

Zorg dat je én resultaten boekt én tijd hebt om te anticiperen op toekomstige vraagstukken. Is jouw ICT-beheer nog niet wendbaar genoeg? Dan moet je hierin investeren. Op die manier voorkom je dat de druk (dom) blijft.

Kan dat allemaal? Ja, dat kan!

Heb lef, durf keuzes te maken en maak daar waar nodig gebruik van flexibele kennis en inzet. Laat je informeren over de ontwikkelingen en ondersteuning ten aanzien van kennis, visie en daadkracht. Verschuil je niet achter ‘druk’ maar doorbreek dit en wordt slim! Er zijn succesvolle woningcorporaties die dat durfden en daardoor structureel ruimte en control voelen.

Terugkomend op het telefoongesprek met Ramon… Ik vroeg hem of hij deze week nog zijn input kon aanleveren. Wat denk je dat zijn antwoord was….?

Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van een ICT-beheerder? En hoe zorg je voor een sterk ICT-landschap? Download hier de gratis whitepaper de ‘5 kerncompetenties van een allround ICT-Beheerder’. Daarin deelt Rico zijn kijk op modern ICT-beheer.

Download hier het whitepaper ‘5 kerncompetenties van een allround ICT-Beheerder’.

Bekijk onze laatste berichten

Kennissessie 11 mei | Procesoptimalisatie next level!

“Met een efficiënt proces maak je het verschil niet meer” Rico Leemreijze geeft weer een kennissessie bij CorporatieGids LIVE! Dinsdag 11 mei kun je om 09.30u, 10.15u of 11.00u inschakelen. Aanmelden kan hier: https://www.corporatiegids.nl/nl/corporatiegids_live/aanmelden Procesoptimalisatie gaat inmiddels niet meer over efficiency. Procesoptimalisatie gaat meer en meer over klantbeleving. Huurders en medewerkers verwachten dat processen transactioneel zijn geoptimaliseerd. Dit […]
Lees meer

Een succesvolle CorporatieLive Kennisdag

Een heel succesvolle ochtend! Dat is onze conclusie na de eerste Kennissessie die Rico Leemreijze heeft mogen verzorgen tijdens de CorporatieLive Kennisdag van dinsdag 2 maart. Ruim 50 corporatiemedewerkers hebben onze inspiratiesessie “een reparatieverzoek a la Uber” bijgewoond. Veel positieve reacties ontvangen en diverse positief-kritische vragen mogen beantwoorden. Wij bedanken CorporatieGids Live voor de goede […]
Lees meer

Een reparatieverzoek doen á la Uber!?

Als je met Booking.com en Uber een hotelkamer of een taxirit kunt boeken, dan moet je toch een reparatieverzoek ook als zodanig kunnen indienen en afhandelen? Wat kunnen wij leren van deze disruptieve business modellen? SmartR heeft een inspirerende gedachte hierover. Een gedachte die inmiddels al heeft geleid tot een verkenning en mogelijke oplossing. Ik neem jullie mee in […]
Lees meer

Hart voor de klant en de business!

  Jurgen Reimert is recent toegevoegd aan het SmartR-team als manager Klant & Business! Naar eigen zeggen is hij “bedrijfseconoom van huis uit en gepokt en gemazeld in de dagelijkse business”. En dat kan je wel stellen, na ruim 20 jaar in functies op het vlak van sales, business development en commercieel management, zowel in […]
Lees meer

Mieke Kroon maakt overstap van SSH& naar SmartR

  Mieke Kroon versterkt sinds begin 2021 het SmartR team als business consultant! En daar zijn we maar wat blij mee. Want ze heeft als coördinator binnen SSH& al de nodige projecten op haar naam staan: van klant-volg-systeem tot mutatieproces, sommige begeleid door SmartR. Nu is ze klaar om haar kennis in te zetten voor […]
Lees meer

Locatie, locatie, locatie…

Locatie, locatie, locatie Dat is wat makelaars altijd roepen als het om het zoeken van een huis gaat. Een huis kan je verbouwen maar de locatie van je huis kan je niet wijzigen. Bij SmartR ICT Beheer draait het om Service, Service, Service Service op afstand Service op onze supportdesk Service op locatie Vandaag de […]
Lees meer

Bekijk alle nieuws & blogs

© 2021 SmartR | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Website ontwikkeld door Sieronline