“ICT wordt vaak gezien als een noodzakelijk kwaad. Maar krijgt nooit de aandacht die het eigenlijk zou moeten hebben”, stelt Theo Buurman, regisseur ICT bij WBO Wonen. Daar kwam begin 2020 verandering in. Toen schakelde de corporatie SmartR ICT Beheer in. Odwin (SmartR) werkt 2 dagen in de week, als functioneel beheerder, aan alle meldingen die binnen komen en helpt WBO bij de digitaliseringsslag. En toen Theo zelf uitviel als gevolg van corona kon Odwin zijn taken meteen overnemen.

 

Extra ICT-ondersteuning

“Ik heb wel affiniteit met IT, maar bén geen ICT-er”, stelt Theo. Duidelijke taal. Daar houden ze van in Oldenzaal. “Mijn rol is daarom bewust omschreven als ICT-regisseur. Daarbij ben ik de enige die binnen WBO belast is met ICT-zaken.” Maar de ambities bij WBO Wonen zijn juist groot. “Die digitaliseringsslag willen we nu echt maken. Daarnaast geloven wij dat het thuiswerken onderdeel wordt van de standaard.”

 

Thuiswerken is het nieuwe normaal

“Deze pandemie heeft ons daarin wel geholpen”, vertelt Theo. “Collega’s werken thuis en je bent in één klap afhankelijk van de digitale werkomgeving. Je hebt geen archiefkast bij de hand en geen collega tegenover je die je even wat kan vragen.” WBO werkt daarom al een tijd toe naar een volledige cloudoplossing.  

 

Werken in de Cloud

WBO was druk bezig met de implementatie van werken in de Cloud. De eerste collega’s waren net aan het werk met bijvoorbeeld Teams en SharePoint. Een week na de aftrap hiervan viel Theo uit. En zo viel Odwin met zijn neus in de boter.  “Voor mij was dat erg fijn”, vertelt Theo. Want er stond al een programma voor thuiswerk-instructies klaar, waarbij collega’s in kleine groepjes wegwijs gemaakt werden  met hun nieuwe werkplek. “Daarin heeft Odwin veel werk verzet. En wij zijn erg tevreden! Als ik de meerwaarde zou moeten uitdrukken in een cijfer geef ik het een ruime 8.

 

Oplossing VPN-tunnel

Ook bij het realiseren van een veilige netwerkverbinding voor de thuiswerkers kon Odwin vlot doorpakken. “Die verbinding, de VPN-tunnel, heeft bij ons voor veel ellende gezorgd”, stelt Theo. “Toen was het prettig dat we Odwin in huis hadden. Hij is technisch beter onderlegd dan ik en laat zich niet snel in een hoekje praten. In een paar gesprekken met de softwareleverancier kon hij de boel straktrekken. Het probleem is nu opgelost!”

 

Sparren met vakgenoten

Naast de tijdelijke ondersteuning van ICT-beheerder Odwin schakelde WBO ook extern projectleider Pascal in. “Ik heb een sparringpartner nodig”, meent Theo. “En daarom ben ik onwijs blij met het team dat we nu hebben staan. Pascal neemt de organisatie mee en houdt collega’s enthousiast, en Odwin die technisch veel kennis heeft en alles waarborgt. Dat maakt ons krachtig.”

 

Sterk drietal

De drie hebben wekelijks een moment waar ze oplossingen uitwisselen. Van een telefoon die geen Whatsappjes meer ontvangt tot Outlook-problemen. Want de behoefte voor ondersteuning is sterk aanwezig bij WBO. “Als ik een probleem heb, dan bel ik Odwin, want die lost het wel op.” Dat is wat ik hoor van collega’s”, lacht Theo. “Die kwaliteit kan ik in mijn eentje gewoon niet leveren.”

 

En dat ziet hij absoluut niet als nadeel. “Dat is juist goed, het toont meteen aan wat voor ICT-afdeling WBO Wonen in de toekomst nodig heeft. En Odwin en Pascal motiveren mij ook weer met hun kennis en kunde. Dankzij hen krijg ik weer nieuwe ideeën voor toekomstige projecten en de planvorming voor WBO.”

 

Digitaliseringsslag

Theo is druk bezig met de toekomst van IT binnen de organisatie. ‘’Het komende jaar benutten we om goed inzicht te krijgen hoeveel uur ICT-ondersteuning benodigd is. De uitkomsten hiervan nemen we mee in de besluitvorming hoe de IT-afdeling van de toekomst er binnen WBO uit moet komen te zien. Andere vraagstukken die hierbij aan bod komen zijn de infrastructuur en de informatiebeveiliging. Hoe gaan we dit structureel vormgeven?’’

 

De ICT-afdeling van de toekomst

“Zonder IT kunnen we simpelweg de organisatie niet meer laten draaien”, dat staat voor Theo vast. “We moeten bewuster kijken: Wat betekent dit voor het kennisniveau van de organisatie? En welk type collega’s hebben we op iedere afdeling nodig? Want of het nu werken met een ERP systeem is, of werken in de Cloud… Als je op afstand moet werken is het zó noodzakelijk dat iedereen daar prettig mee kan werken. Dan is een sterke ICT-afdeling écht onmisbaar.

 

Bekijk onze laatste berichten

De eerste maanden van Erica Leferink

De eerste maanden van …. Wij vroegen Erica Leferink om ons eens mee te nemen in haar eerste maanden. Ze is al veel op pad om onze klanten te adviseren in een voor haar totaal nieuwe sector. “Gewoon doen. Punt.” Vertelt Erica. Zo hebben wij haar overigens ook leren kennen. Pragmatisch en niet bang om nieuwe dingen […]
Lees meer

Succesvolle CorporatieGids LIVE Kennisdag

‘Wat tof dat jullie als organisatie dit soort innovaties omarmen en proberen verder te brengen.’ Dit was een van de vele complimenten die wij na afloop van onze sessie op het CorporatieGids LIVE mochten ontvangen. Een sessie die wederom succesvol was. De deelnemers waren enthousiast, maar wisten ook positief kritische vragen te stellen over de […]
Lees meer

CorporatieGids LIVE Kennisdag

Heb jij je al aangemeld? Voor de CorporatieGids LIVE Kennisdag die morgen plaatsvindt!? Ons doel is om deelnemers te inspireren en te informeren. Tijdens onze sessie zullen Rico Leemreijze en Raymond de Groot de deelnemers meenemen in het DNA van SmartR, hoe wij naar innovatie en transformatie kijken en wat dit betekent voor reparatieverzoeken. Kortom, een sessie vol inspiratie, […]
Lees meer

Meet Business Consultant Erica Leferink

Nog meer nieuwe gezichten… Ook Erica Leferink heeft zich aangesloten bij SmartR in de functie van Business Consultant; een rol die haar niet onbekend is. Erica heeft jarenlang als Business Consultant rondgetoerd door Nederland, weliswaar in een andere sector, maar daar doen we bij SmartR niet moeilijk over. De kennis leren we wel! Binnen SmartR […]
Lees meer

Meet Manager Operations Janta Visser

Manager Operations Janta Visser sloot zich onlangs aan bij SmartR en daarom is het hoog tijd om haar verhaal te delen. ⬇️ “De organisatie SmartR en Rico ken ik al even. De afgelopen periode zijn we veelvuldig met elkaar in contact geweest en kwamen we gezamenlijk tot de conclusie dat mijn toetreding tot SmartR de juiste stap is. En nou, […]
Lees meer

Geslaagd voor het KTO-onderzoek!

We hebben onze klanten en relaties wederom gevraagd hoe zij de samenwerking met SmartR en haar medewerkers ervaren. Daarbij komen periodiek onderwerpen als kwaliteit, kennis, gedrag en resultaat aan bod. Met gepaste trots kunnen we vertellen dat we geslaagd zijn met een klanttevredenheidscijfer van (trommelgeroffel)…… 8.2! Niet alleen een mooie stap vooruit (2021: 7,9) maar […]
Lees meer

Bekijk alle nieuws & blogs

© 2024 SmartR | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Website ontwikkeld door Sieronline