Helpdesk frustraties met Gerrit Jan & Guzman…

Door: Gerrit Jan Dekker

Je hebt vast weleens van Javier Guzman gehoord, de cabaretier. Samen met mijn vrouw ben ik weleens naar een show van hem geweest. In één van de shows heeft hij het over de dienstverlening van het Gemeentehuis. Zijn inleiding begint met de woorden: ‘Heb je nooit dat iemand iets tegen je zegt, en je dan denkt: Nee dat zegt ‘ie niet!! Dat kan niet waar zijn…’  

Van het kastje…
Javier probeerde zijn paspoort te verlengen bij het Gemeentehuis, waarbij hij antwoorden kreeg als: Heb je een nummertje?’ of – nadat hij een uur in de rij had gestaan – ‘Dat kan wel, maar dan moet je bij het andere loket zijn.’  Op de wijze waarin Javier het bracht lag ik vanzelfsprekend bijna dubbel van het lachen, misschien omdat het ook zo herkenbaar is. Ik dacht aan die momenten dat je zelf naar een helpdesk belt en je het gevoel krijgt dat je van het spreekwoordelijke kastje naar de muur gestuurd wordt. Vooral door antwoorden als: ‘Heb je al een (melding)nummer?’ Nee, heb ik niet, daarom bel ik juist! ‘Zou je dan eerst een melding willen maken via onze webpagina met een duidelijke omschrijving? Daarna kunnen we de melding pas in behandeling nemen meneer!’
Of een antwoord als: ‘Dan moet je niet bij ons zijn, daar zijn wij niet van!’ Maar bij wie moet ik dan zijn? ‘Dat weet ik niet, in ieder geval niet bij ons’, antwoord de vriendelijk sprekende helpdeskmedewerker vervolgens.

Dat zijn momenten dat je inderdaad denkt: ‘Nee dat zegt ‘ie niet…’ en je je afvraagt waar die camera van bananensplit nu precies hangt.

Hoe dan wel?
Ik wil graag iets verder inzoomen op het antwoord ‘Daarvoor moet je niet bij ons zijn, daar zijn wij niet van!’
Want waar het ICT landschap van een organisatie een aantal jaren terug nog overzichtelijk was, is dat nu vaak niet meer zo. Met de snelheid van het digitaliseren neemt ook de complexiteit van het ICT landschap toe.  Er is niet langer één bedrijfsapplicatie waarin alle bedrijfsprocessen worden verwerkt, het zijn er een aantal. En die zijn dan ook nog gekoppeld aan elkaar. Zo is er veel te noemen wat het ICT landschap momenteel zo complex maakt.

Wie moet ik bellen?
Woningcorporaties besteden het beheer dan ook vaak uit aan de leverancier van de software of de hardware, want die hebben er immers verstand van! Met het uitbesteden van het beheer zie je dat woningcorporaties voor een nieuwe uitdaging staan: Wie coördineert alle ICT gerelateerde zaken nu? En bij welk leveranciersloket moet je nu zijn voor welk vraagstuk of incident? Heb ik voldoende ICT kennis in huis om een waardevolle gesprekspartner te zijn voor alle ICT dienstverleners?

1 loket
SmartR biedt hiervoor de flexibele ICT beheer oplossing: SmartR ICT Beheer. Deze oplossing geeft de woningcorporatie weer de capaciteit, kennis en vaardigheden door het ICT beheer aan te vullen waar nodig. Onze uitstekend gekwalificeerde ICT beheerders zullen de coördinerende en/of oplossende rol vervullen bij gebruikersvragen, verbetervoorstellen, releasewissels of knelpunten in bedrijfsvoering.

Dus nooit meer het antwoord; ‘Daarvoor moet je niet bij ons zijn’. Eén loket voor alle ICT gerelateerde zaken. Wel zo makkelijk!

In een volgende blog meer over het antwoord ‘Heb je al een meldingsnummer…?’

En oh ja! Voor de liefhebber nog even het filmpje van Javier bij het Gemeentehuis 😊

https://www.youtube.com/watch?v=iWsV1rfUIhY&ab_channel=LisaHoogmoet

Bekijk onze laatste berichten

Helpdesk frustraties met Gerrit Jan & Guzman…

Helpdesk frustraties met Gerrit Jan & Guzman… Door: Gerrit Jan Dekker Je hebt vast weleens van Javier Guzman gehoord, de cabaretier. Samen met mijn vrouw ben ik weleens naar een show van hem geweest. In één van de shows heeft hij het over de dienstverlening van het Gemeentehuis. Zijn inleiding begint met de woorden: ‘Heb […]
Lees meer

Casade start standaardisatie traject!

Casade start standaardisatie traject! Casade gaat zich verder verdiepen in de automatiseringsstandaarden in de sector. Door standaarden toe te passen in haar organisatie en in de samenwerking met haar ketenpartners kan Casade haar bedrijfsvoering en informatievoorziening efficiënt inrichten en is ze klaar voor een almaar meer digitaliserende toekomst. Een waanzinnig mooie uitdaging die Casade nog […]
Lees meer

“Belangrijke voorwaarde: vergelijkbare tariefstelling”

  “Als IJsseldal Wonen maken we (als eerste klant) inmiddels al jaren gebruik van SmartR ICT Beheer. Het biedt ons flexibiliteit en continuïteit omdat we altijd verzekerd zijn van een goed gekwalificeerde functioneel beheerder die als persoon ook nog eens past bij onze organisatie. Het concept ontzorgt ons, brengt kennis en kunde naar binnen en […]
Lees meer

“Werkplezier, continuïteit en teamprestaties verbeterde”

    “Door voor een openstaande vacature van Senior Functioneel Beheerder gebruik te maken van de SmartR ICT Beheer ondersteuning was niet alleen de continuïteit van beheer geborgd, ook de prestaties van het team en de teamleden verbeterde doordat er extra kennis en ervaring beschikbaar was en omdat werkplezier belangrijk werd gevonden. Doordat deze ondersteuning […]
Lees meer

Whitepaper: De 5 kern competenties van een allround ICT-beheerder

De rol van de ICT-Beheerder binnen een corporatie is cruciaal én hectisch. Releasewissels, performance issues, integratievraagstukken of deelname in projecten. Hoe zorg je voor stabiele kwaliteit?
Lees meer

ICT-beheer: Druk is het nieuwe dom!

  ICT-beheer: Druk is het nieuwe dom! Door: Rico Leemreijze Een telefoontje gisterenochtend: “Goedemorgen Ramon, hoe is het?” “Prima Rico, erg druk! Maar ik begreep dat tegenwoordig geldt, druk is het nieuwe dom!” Dat zette mij aan het denken…. Is druk zijn een keuze? Is druk zijn niet simpelweg een gebrek aan capaciteit, prioriteit en/of […]
Lees meer

Bekijk alle nieuws & blogs

© 2020 SmartR | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Website ontwikkeld door Sieronline