Helpdesk frustraties met Gerrit Jan & Guzman…

Door: Gerrit Jan Dekker

Je hebt vast weleens van Javier Guzman gehoord, de cabaretier. Samen met mijn vrouw ben ik weleens naar een show van hem geweest. In één van de shows heeft hij het over de dienstverlening van het Gemeentehuis. Zijn inleiding begint met de woorden: ‘Heb je nooit dat iemand iets tegen je zegt, en je dan denkt: Nee dat zegt ‘ie niet!! Dat kan niet waar zijn…’  

Van het kastje…
Javier probeerde zijn paspoort te verlengen bij het Gemeentehuis, waarbij hij antwoorden kreeg als: Heb je een nummertje?’ of – nadat hij een uur in de rij had gestaan – ‘Dat kan wel, maar dan moet je bij het andere loket zijn.’  Op de wijze waarin Javier het bracht lag ik vanzelfsprekend bijna dubbel van het lachen, misschien omdat het ook zo herkenbaar is. Ik dacht aan die momenten dat je zelf naar een helpdesk belt en je het gevoel krijgt dat je van het spreekwoordelijke kastje naar de muur gestuurd wordt. Vooral door antwoorden als: ‘Heb je al een (melding)nummer?’ Nee, heb ik niet, daarom bel ik juist! ‘Zou je dan eerst een melding willen maken via onze webpagina met een duidelijke omschrijving? Daarna kunnen we de melding pas in behandeling nemen meneer!’
Of een antwoord als: ‘Dan moet je niet bij ons zijn, daar zijn wij niet van!’ Maar bij wie moet ik dan zijn? ‘Dat weet ik niet, in ieder geval niet bij ons’, antwoord de vriendelijk sprekende helpdeskmedewerker vervolgens.

Dat zijn momenten dat je inderdaad denkt: ‘Nee dat zegt ‘ie niet…’ en je je afvraagt waar die camera van bananensplit nu precies hangt.

Hoe dan wel?
Ik wil graag iets verder inzoomen op het antwoord ‘Daarvoor moet je niet bij ons zijn, daar zijn wij niet van!’
Want waar het ICT landschap van een organisatie een aantal jaren terug nog overzichtelijk was, is dat nu vaak niet meer zo. Met de snelheid van het digitaliseren neemt ook de complexiteit van het ICT landschap toe.  Er is niet langer één bedrijfsapplicatie waarin alle bedrijfsprocessen worden verwerkt, het zijn er een aantal. En die zijn dan ook nog gekoppeld aan elkaar. Zo is er veel te noemen wat het ICT landschap momenteel zo complex maakt.

Wie moet ik bellen?
Woningcorporaties besteden het beheer dan ook vaak uit aan de leverancier van de software of de hardware, want die hebben er immers verstand van! Met het uitbesteden van het beheer zie je dat woningcorporaties voor een nieuwe uitdaging staan: Wie coördineert alle ICT gerelateerde zaken nu? En bij welk leveranciersloket moet je nu zijn voor welk vraagstuk of incident? Heb ik voldoende ICT kennis in huis om een waardevolle gesprekspartner te zijn voor alle ICT dienstverleners?

1 loket
SmartR biedt hiervoor de flexibele ICT beheer oplossing: SmartR ICT Beheer. Deze oplossing geeft de woningcorporatie weer de capaciteit, kennis en vaardigheden door het ICT beheer aan te vullen waar nodig. Onze uitstekend gekwalificeerde ICT beheerders zullen de coördinerende en/of oplossende rol vervullen bij gebruikersvragen, verbetervoorstellen, releasewissels of knelpunten in bedrijfsvoering.

Dus nooit meer het antwoord; ‘Daarvoor moet je niet bij ons zijn’. Eén loket voor alle ICT gerelateerde zaken. Wel zo makkelijk!

In een volgende blog meer over het antwoord ‘Heb je al een meldingsnummer…?’

En oh ja! Voor de liefhebber nog even het filmpje van Javier bij het Gemeentehuis 😊

https://www.youtube.com/watch?v=iWsV1rfUIhY&ab_channel=LisaHoogmoet

Bekijk onze laatste berichten

De eerste maanden van Erica Leferink

De eerste maanden van …. Wij vroegen Erica Leferink om ons eens mee te nemen in haar eerste maanden. Ze is al veel op pad om onze klanten te adviseren in een voor haar totaal nieuwe sector. “Gewoon doen. Punt.” Vertelt Erica. Zo hebben wij haar overigens ook leren kennen. Pragmatisch en niet bang om nieuwe dingen […]
Lees meer

Succesvolle CorporatieGids LIVE Kennisdag

‘Wat tof dat jullie als organisatie dit soort innovaties omarmen en proberen verder te brengen.’ Dit was een van de vele complimenten die wij na afloop van onze sessie op het CorporatieGids LIVE mochten ontvangen. Een sessie die wederom succesvol was. De deelnemers waren enthousiast, maar wisten ook positief kritische vragen te stellen over de […]
Lees meer

CorporatieGids LIVE Kennisdag

Heb jij je al aangemeld? Voor de CorporatieGids LIVE Kennisdag die morgen plaatsvindt!? Ons doel is om deelnemers te inspireren en te informeren. Tijdens onze sessie zullen Rico Leemreijze en Raymond de Groot de deelnemers meenemen in het DNA van SmartR, hoe wij naar innovatie en transformatie kijken en wat dit betekent voor reparatieverzoeken. Kortom, een sessie vol inspiratie, […]
Lees meer

Meet Business Consultant Erica Leferink

Nog meer nieuwe gezichten… Ook Erica Leferink heeft zich aangesloten bij SmartR in de functie van Business Consultant; een rol die haar niet onbekend is. Erica heeft jarenlang als Business Consultant rondgetoerd door Nederland, weliswaar in een andere sector, maar daar doen we bij SmartR niet moeilijk over. De kennis leren we wel! Binnen SmartR […]
Lees meer

Meet Manager Operations Janta Visser

Manager Operations Janta Visser sloot zich onlangs aan bij SmartR en daarom is het hoog tijd om haar verhaal te delen. ⬇️ “De organisatie SmartR en Rico ken ik al even. De afgelopen periode zijn we veelvuldig met elkaar in contact geweest en kwamen we gezamenlijk tot de conclusie dat mijn toetreding tot SmartR de juiste stap is. En nou, […]
Lees meer

Geslaagd voor het KTO-onderzoek!

We hebben onze klanten en relaties wederom gevraagd hoe zij de samenwerking met SmartR en haar medewerkers ervaren. Daarbij komen periodiek onderwerpen als kwaliteit, kennis, gedrag en resultaat aan bod. Met gepaste trots kunnen we vertellen dat we geslaagd zijn met een klanttevredenheidscijfer van (trommelgeroffel)…… 8.2! Niet alleen een mooie stap vooruit (2021: 7,9) maar […]
Lees meer

Bekijk alle nieuws & blogs

© 2024 SmartR | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Website ontwikkeld door Sieronline