De Woonschakel werkt met ViewPoint van Itris. Het grote voordeel daarvan is dat alle zaken digitaal zijn vastgelegd, tot aan alle klantcontacten aan toe. Maar ook dan staat of valt een systeem met de manier waarop er door alle collega’s mee gewerkt wordt. Vooral het woord ‘alle’ is hierbij van belang. De medewerkers van uit het klantcontactcentrum zijn gewend alle klantcontacten in notities vast te leggen. Maar niet alle medewerkers zijn even secuur in het (snel) vastleggen van hun gesprekken en/of acties. Bovendien was het grote knelpunt dat alle soorten notities door elkaar stonden, namelijk op basis van datum en tijdstip in plaats van onderwerp.
Reden om in zee te gaan met SmartR en zaakgericht werken. Vanuit SmartR is een inventarisatie gemaakt van waar we tegen aan liepen en wat onze verbeterpunten zijn. Daarop is hun voorstel van Zaakgericht Werken ingericht. Voor De Woonschakel betekent dit een start met algemene vragen en terugbelverzoeken. Deze worden nu (i.p.v. in een notitie) vastgelegd in een zaak. Eén van de voordelen hiervan is dat de behandelaar ‘gedwongen’ wordt om duidelijker aan te geven wat de acties zijn geweest op de vraag. Hierdoor staan dus vraag en antwoord in één zaak bij elkaar.
Na de nieuwe release van ViewPoint gaat ook leefbaarheid en overlast meedraaien in Zaakgericht Werken.
Voor de medewerkers betekent dit een omschakeling van werken in notities naar zaken.
We hebben de samenwerking met SmartR ook echt ervaren als samenwerking. Zo heeft bijvoorbeeld SmartR ons geholpen met het inzichtelijk maken van de betreffende processen en daarop het zaaksysteem ingericht, en hebben we zelf o.b.v. zelfgeschreven werkinstructies, de interne training naar alle collega’s verzorgd
Een goede manier om meteen zelf te oefenen om op de nieuwe manier te gaan werken. En bij vragen en onduidelijkheden waren de lijntjes met Gerrit Jan van SmartR lekker kort, zodat er snel en adequate gehandeld (lees: aangepast) kon worden.
Voor De Woonschakel werken we nog te kort om nu al aan te geven of deze nieuwe manier ook daadwerkelijk gaat opleveren wat we er van verwachten (namelijk een overzichtelijke vastlegging van zaken met vraag en antwoord bij elkaar). Eerst routine opdoen is nu de eerste prioriteit. Maar aan de goede en plezierige samenwerking met SmartR zal het in ieder geval niet liggen… die is dik in orde.