Woningcorporatie Rentree in Deventer onderging een complete transformatie. Structuur, cultuur, processen en systemen; alles werd met succes aangepakt. Zelfs de huisvesting is aangepast en faciliteert nu deze slimme organisatie nu optimaal. SmartR droeg een grote steen bij aan deze transformatie. Een vondst was de Woonmakelaar: één buitendienstfunctie met een brede verantwoordelijkheid.
Hoe:
De organisatie van de primaire processen was bij Rentree naar specialismen ingericht. Voor verhuurzaken, technische zaken, buurtzaken en sociale zaken waren afzonderlijke functionarissen en ook verschillende aanspreekpunten voor de huurders. SmartR keek hier met een procesmatige blik naar en inspireerde de organisatie met een nieuwe structuur.
De woonmakelaar is eerstelijns aanspreekpunt voor alle huurderszaken. Niet de inhoudelijke kennis is daarbij bepalend maar competenties om een willekeurige huurdersvraag af te handelen. De woonmakelaar heeft veel mandaat gekregen en kan met zijn professionele inschatting daadkrachtig handelen. Daarbij hoort ook een goede ondersteuning met passende digitale hulpmiddelen, een goed primair informatiesysteem en een resultaatgerichte samenwerking met onderhoudspartijen.
Resultaat:
Met een fors kleiner en slimmer werkapparaat, die zorgde voor een reductie van 40%, realiseerde Rentree niet alleen een forse besparing. Huurdersvragen worden nu veel effectiever en duidelijker afgehandeld. De huurderstevredenheid is dan ook hoog bij deze organisatie.