Het was toch wel fascinerend! Donald Trump wint de presidentsverkiezingen in Amerika mede door het zelf gemaakte nieuws op social media. Aanhangers van Trump, of misschien wel Trump zelf, plaatsten positieve berichten over hem op social media. Zo zou Ohio massaal op Trump stemmen en zou zelfs de paus Trump steunen. Ook negatief nepnieuws over rivaal Clinton werd frequent de wereld in geslingerd. Waarbij de pedofielenbende gerund vanuit een pizzeria in Washington wel het dieptepunt was. Nepnieuws een bijzonder fenomeen, waarmee je een irreëel beeld kunt creëren van de werkelijkheid. In Duitsland wordt nu zelfs gepleit voor wetgeving om dit gaan verbieden….

Maar dit is toch ons dagelijks leven? Het verkondigen van nepnieuws is al zo oud als de weg naar Rome (om maar in de pauselijke terminologie te blijven). En het heeft ook zijn werking. Zowel positief als negatief.

Facebook staat er vol mee. Door bijvoorbeeld maar genoeg ‘wat-ben-ik-toch-mooi-foto’s’ te plaatsen, ga je zien dat je ‘vrienden’ reageren en je mooi vinden, je er gelukkig vinden uitzien etc. etc. De werkelijkheid is dat aandacht nodig hebt, je niet gelukkig bent. Je creëert alleen het beeld dat je dat wel bent.

Ook andersom zien en horen we het dagelijks. Als jij je straatje wilt schoonvegen na een verwijtbare actie, dan roep je ook gewoon dat het anders is gegaan of verlegd de aandacht naar een nepnieuwtje. Je wint de sympathie, de verwijtbaarheid wordt verlegd naar een ander of de aandacht gaat naar de sensatie van het nepbericht. De werkelijkheid lijkt niet te bestaan. Er ontstaat een nieuwe.

Het werkt! Het is aangetoond dat lieve reacties op facebook je gelukkiger maken en dat nepnieuws  wordt geloofd. Totdat iets bewezen onwaar is, is het waar. Zo kun je facebook inzetten als een ‘echo-put’ van zelfgeluk of aandacht sturen en afleiden naar andere onderwerpen of beelden.

We zien het ook vaak in ons werk. Weerstand vertaalt zich soms in het blijvend voeden van of vasthouden aan de verkeerde beelden. Gecreëerd door het roepen of plaatsen van verkeerde beelden.

Bij bijvoorbeeld het een keer niet doorgaan van een overleg wordt al snel het beeld gevoed of vastgehouden ‘zie nou wel, het is een waardeloos project’. Door maar vaak genoeg te berichten dat het niet deugd, krijgt iets of iemand al snel dat stigma. Het is ook nog eens bijzonder krachtig ook. Helemaal als anderen zich aangetrokken of gehoord voelen in het verkeerde beeld krijgt het grote impact.

Hoe doorbreek je dat nou…? Of mag het er gewoon zijn? Ik weet het niet. We zijn ons bewust van het fenomeen en de kracht die er van uit gaat. Daar waar het mensen of organisatie schaadt is het bijzonder kwalijk en leggen we het bloot. Louter door te spiegelen kunnen we laten inzien wat het effect kan zijn van nepnieuws of verkeerde beelden. Alleen de boodschapper zelf kan hier wat mee doen. Wetgeving… ach hou op, dat is niet het antwoord. Het zit in de moraal van mensen. Misschien kan de Paus een oproep doen….

Bekijk onze laatste berichten

Aanhaken of afhaken

“𝗛𝗲𝘁 𝗶𝘀 𝗮𝗮𝗻𝗵𝗮𝗸𝗲𝗻 𝗼𝗳 𝗮𝗳𝗵𝗮𝗸𝗲𝗻” Het was één van de reacties gisteren tijdens de aftrap van de Platformexpeditie voor onderhoudspartijen. Wij presenteerden onze ‘platformgedachte’ voor reparatieonderhoud aan diverse onderhoudspartijen. “Ik denk inderdaad dat dit de toekomst is,” was ook zo’n reactie. Dit geeft aan dat wij samen verder willen met deze leerreis en concretisering van […]
Lees meer

Ga mee op Platformexpeditie

Kan dat nou niet makkelijker? Als je met Booking.com en Uber een hotelkamer of een taxirit kunt boeken, dan moet je toch een reparatieverzoek ook als zodanig kunnen indienen en afhandelen? 🤝🏻 Wat kunnen wij leren van deze disruptieve business modellen? SmartR heeft een inspirerende gedachte hierover. 👀 Een gedachte die inmiddels al heeft geleid […]
Lees meer

Maak kennis met Jasper

Zoals eerder aangekondigd is het team van SmartR versterkt door twee enthousiaste collega’s. Waaronder Jasper Bouwhuis! Tijd om kennis te maken met deze energieke Business Consultant. ⬇️ Met Jaspers jarenlange ervaring in de corporatiesector weet hij zijn weg wel te vinden. Zo heeft hij de nodige kennis van digitalisering en procesoptimalisatie. Inmiddels is Jasper al […]
Lees meer

Maak kennis met Gerrit

Heb jij al kennis gemaakt met Gerrit Kuipers? Deze enthousiaste Business Consultant versterkte onlangs ons team. Tijd om hem aan jou voor te stellen. ⬇️ Een echte mensen-mens. Dát is Gerrit. Met mensen werken, het begeleiden van projecten en meegenomen worden in alle processen, daar krijgt Gerrit energie van. Hij begon in november bij SmartR en draait al volop mee […]
Lees meer

Donatie aan Het Vergeten Kind

Net als iedere kerst doneren wij ook dit jaar weer een mooi bedrag aan een goed doel. Dit jaar Het Vergeten Kind. Met dit soort donaties krijgen kinderen in onveilige of onleefbare thuissituaties de liefde en aandacht die zij nodig hebben. Zo hopen wij bij te dragen aan kleine lichtpuntjes, en er weer een groots […]
Lees meer

Geslaagde MastR Class Platformicatie

Geslaagde MastR Class! ✅ Afgelopen donderdag vestigde de tweede MastR Class zich in de sfeervolle Gasfabriek. Deze kennissessie stond in het teken van Platformicatie. Keynote speaker Marco Derksen nam de deelnemers mee in de verandering naar de digitale netwerksamenleving. Geïnspireerd door het verhaal van Marco gingen de deelnemers vervolgens actief aan de slag met diverse […]
Lees meer

Bekijk alle nieuws & blogs

© 2023 SmartR | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Website ontwikkeld door Sieronline