Het was toch wel fascinerend! Donald Trump wint de presidentsverkiezingen in Amerika mede door het zelf gemaakte nieuws op social media. Aanhangers van Trump, of misschien wel Trump zelf, plaatsten positieve berichten over hem op social media. Zo zou Ohio massaal op Trump stemmen en zou zelfs de paus Trump steunen. Ook negatief nepnieuws over rivaal Clinton werd frequent de wereld in geslingerd. Waarbij de pedofielenbende gerund vanuit een pizzeria in Washington wel het dieptepunt was. Nepnieuws een bijzonder fenomeen, waarmee je een irreëel beeld kunt creëren van de werkelijkheid. In Duitsland wordt nu zelfs gepleit voor wetgeving om dit gaan verbieden….

Maar dit is toch ons dagelijks leven? Het verkondigen van nepnieuws is al zo oud als de weg naar Rome (om maar in de pauselijke terminologie te blijven). En het heeft ook zijn werking. Zowel positief als negatief.

Facebook staat er vol mee. Door bijvoorbeeld maar genoeg ‘wat-ben-ik-toch-mooi-foto’s’ te plaatsen, ga je zien dat je ‘vrienden’ reageren en je mooi vinden, je er gelukkig vinden uitzien etc. etc. De werkelijkheid is dat aandacht nodig hebt, je niet gelukkig bent. Je creëert alleen het beeld dat je dat wel bent.

Ook andersom zien en horen we het dagelijks. Als jij je straatje wilt schoonvegen na een verwijtbare actie, dan roep je ook gewoon dat het anders is gegaan of verlegd de aandacht naar een nepnieuwtje. Je wint de sympathie, de verwijtbaarheid wordt verlegd naar een ander of de aandacht gaat naar de sensatie van het nepbericht. De werkelijkheid lijkt niet te bestaan. Er ontstaat een nieuwe.

Het werkt! Het is aangetoond dat lieve reacties op facebook je gelukkiger maken en dat nepnieuws  wordt geloofd. Totdat iets bewezen onwaar is, is het waar. Zo kun je facebook inzetten als een ‘echo-put’ van zelfgeluk of aandacht sturen en afleiden naar andere onderwerpen of beelden.

We zien het ook vaak in ons werk. Weerstand vertaalt zich soms in het blijvend voeden van of vasthouden aan de verkeerde beelden. Gecreëerd door het roepen of plaatsen van verkeerde beelden.

Bij bijvoorbeeld het een keer niet doorgaan van een overleg wordt al snel het beeld gevoed of vastgehouden ‘zie nou wel, het is een waardeloos project’. Door maar vaak genoeg te berichten dat het niet deugd, krijgt iets of iemand al snel dat stigma. Het is ook nog eens bijzonder krachtig ook. Helemaal als anderen zich aangetrokken of gehoord voelen in het verkeerde beeld krijgt het grote impact.

Hoe doorbreek je dat nou…? Of mag het er gewoon zijn? Ik weet het niet. We zijn ons bewust van het fenomeen en de kracht die er van uit gaat. Daar waar het mensen of organisatie schaadt is het bijzonder kwalijk en leggen we het bloot. Louter door te spiegelen kunnen we laten inzien wat het effect kan zijn van nepnieuws of verkeerde beelden. Alleen de boodschapper zelf kan hier wat mee doen. Wetgeving… ach hou op, dat is niet het antwoord. Het zit in de moraal van mensen. Misschien kan de Paus een oproep doen….

Bekijk onze laatste berichten

Sparren tijdens CorporatiePlein 2022

CorporatiePlein 2022
Met welke missie bezoek jij het CorporatiePlein? Rico, Tom, Joyce en Jurgen komen graag kennis met je maken om te sparren over thema’s als klantbeleving, SlimmR samenwerken in vastgoed, veranderopgaven en onbegonnen werk.   Maar ook voor de welbekende actie en hersenkrakers kun je bij ons terecht. Gooi deze editie letterlijk een balletje op en […]
Lees meer

Trots op UWOON corporatie!

Trots op UWOON woningcorporatie!  Samen met de buurtbeheerders en leefbaarheidsmedewerkers van Uwoon en Itris heeft onze collega Mieke Kroon een prachtig resultaat neergezet. Uwoon kan met trots zeggen dat: 🔵 Het leefbaarheidsproces staat als een huis! 🔵 Het proces is volledig gedigitaliseerd in het zaaksysteem.  🔵 Met de bijbehorende monitor heeft UWOON het gewenste inzicht en […]
Lees meer

MastR Class Platformicatie op 15 september 2022

Oprichter/partner van Marketingfacts en strategisch adviesbureau Upstream Marco Derksen neemt je tijdens de MastR Class ‘Platformicatie’ mee in de verandering naar de nieuwe netwerksamenleving binnen #woningcorporaties. De MastR Class vindt plaats in de kantine van De Gasfabriek, dé Business Innovation Campus in Deventer, met aansluitend een netwerkborrel. Zien we jou ook op 15 september? Kom inspiratie opdoen én geniet van […]
Lees meer

Digitale transformatie, van A naar anders

Denk jij al na over de digitale transformatie van de samenleving en zet je daar nu ook al stappen in? ‘Digitale transformatie gaat over het anders organiseren én in veel voorkomende gevallen over een ander businessmodel. Niet van A naar B maar van A naar Anders’. Marco Derksen neemt je in onze MastR Class mee in […]
Lees meer

Aftermovie MastR Class Klantbeleving!

Nagenieten van onze eerste MastR Class Klantbeleving! Ben jij er de volgende MastR Class ook bij? Dat kan! De volgende MastR Classes staan gepland op 15 september 2022 en 1 december 2022. In september staat het thema Platformicatie centraal en in december gaan we het thema samenwerken in vastgoed behandelen.   Geïnteresseerd? Aanmelden voor één […]
Lees meer

SummRcourse 2022

Wat een bijzondere editie! Ook dit jaar trokken wij ons als team weer 3 dagen terug om onszelf te verrijken met kennis en kunde. Zo hebben wij onszelf en elkaar gechallenged op het thema ‘lef’ en ‘vertrouwen’. Het was een fysieke, mentale, emotionele en spirituele beproeving. Fantastisch! Bijzondere verhalen, waardevolle inzichten en toepasbare handvatten, die […]
Lees meer

Bekijk alle nieuws & blogs

© 2022 SmartR | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Website ontwikkeld door Sieronline