De woningcorporatie anno nu krijgt veel voor haar kiezen. Het vraagt om een wijziging van koers, bedrijfsvoering, verantwoording en mindset. Misschien niet allemaal tegelijk maar afstel is in ieder geval geen optie meer. Kortom, dat er iets moet veranderen is duidelijk. Maar het woord ‘veranderen’ legt echter veel nadruk op de huidige situatie en roept in veel gevallen weerstand op.

Daarom spreken wij liever over transformeren. Nieuwe ambitieuze doelen stellen en daar samen naar toewerken. Op deze manier diskwalificeer je het huidige niet (je stelt louter een nieuwe ambitie) en medewerkers worden uitgedaagd bij te dragen aan de nieuwe ambitie.

Veranderen ‘moet’, transformeren ‘daagt uit’.

Ambitie

Durf als organisatie ambitieuze doelen te stellen. We lezen vaak dezelfde doelen. We stellen de de klant centraal en gaan terug naar de kern. Begrijp ons niet verkeerd, het zijn mooie en waardevolle doelen, maar geen pakkende uitdagingen. Waarom niet een ambitieuze doelstelling als het verlagen van de huren in 2018?

Dit is een doel waar je niet omheen kunt en straalt overtuiging uit. En zeg nou eerlijk, daar wil toch iedereen zijn steentje aan bijdragen?

Lef

Deze aanpak vraagt om lef. Lef om uw medewerkers uit te dagen (en niet te sturen) de nieuwe doelen/ambitie te bereiken. Om de vrijheid te bieden, om de (onzichtbare) potentie de ruimte te geven. Ook moet de lef er zijn om dappere en rigoureuze keuzes te maken, alles dienend aan het grote doel en de uitdagende ambitie.

Resultaat

Wees daadkrachtig! Zorg dat het vertrekpunt goed in kaart is gebracht, zodat de realisatie van de doelen continu kunnen worden gemonitord. Beslis- en daadkracht creëren flow en overtuiging. Zolang het resultaat centraal staat.

Toekomstrobuust

Laat uw organisatie geen ééndagsvlinder zijn want in dit dynamische speelveld wilt u als organisatie floreren en de regie houden. U kunt dit borgen in processen en systemen, maar vergeet vooral de mens en organisatie niet.

Toekomstrobuust noemen wij dat. Goed verankerd, een organisatie waar kwaliteit, kennis en efficiency van de dienstverlening is geborgd, maar die ook blijvend kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen! Adaptief en schaalbaar!

Rico Leemreijze

Bekijk onze laatste berichten

Kennissessie 11 mei | Procesoptimalisatie next level!

“Met een efficiënt proces maak je het verschil niet meer” Rico Leemreijze geeft weer een kennissessie bij CorporatieGids LIVE! Dinsdag 11 mei kun je om 09.30u, 10.15u of 11.00u inschakelen. Aanmelden kan hier: https://www.corporatiegids.nl/nl/corporatiegids_live/aanmelden Procesoptimalisatie gaat inmiddels niet meer over efficiency. Procesoptimalisatie gaat meer en meer over klantbeleving. Huurders en medewerkers verwachten dat processen transactioneel zijn geoptimaliseerd. Dit […]
Lees meer

Een succesvolle CorporatieLive Kennisdag

Een heel succesvolle ochtend! Dat is onze conclusie na de eerste Kennissessie die Rico Leemreijze heeft mogen verzorgen tijdens de CorporatieLive Kennisdag van dinsdag 2 maart. Ruim 50 corporatiemedewerkers hebben onze inspiratiesessie “een reparatieverzoek a la Uber” bijgewoond. Veel positieve reacties ontvangen en diverse positief-kritische vragen mogen beantwoorden. Wij bedanken CorporatieGids Live voor de goede […]
Lees meer

Een reparatieverzoek doen á la Uber!?

Als je met Booking.com en Uber een hotelkamer of een taxirit kunt boeken, dan moet je toch een reparatieverzoek ook als zodanig kunnen indienen en afhandelen? Wat kunnen wij leren van deze disruptieve business modellen? SmartR heeft een inspirerende gedachte hierover. Een gedachte die inmiddels al heeft geleid tot een verkenning en mogelijke oplossing. Ik neem jullie mee in […]
Lees meer

Hart voor de klant en de business!

  Jurgen Reimert is recent toegevoegd aan het SmartR-team als manager Klant & Business! Naar eigen zeggen is hij “bedrijfseconoom van huis uit en gepokt en gemazeld in de dagelijkse business”. En dat kan je wel stellen, na ruim 20 jaar in functies op het vlak van sales, business development en commercieel management, zowel in […]
Lees meer

Mieke Kroon maakt overstap van SSH& naar SmartR

  Mieke Kroon versterkt sinds begin 2021 het SmartR team als business consultant! En daar zijn we maar wat blij mee. Want ze heeft als coördinator binnen SSH& al de nodige projecten op haar naam staan: van klant-volg-systeem tot mutatieproces, sommige begeleid door SmartR. Nu is ze klaar om haar kennis in te zetten voor […]
Lees meer

Locatie, locatie, locatie…

Locatie, locatie, locatie Dat is wat makelaars altijd roepen als het om het zoeken van een huis gaat. Een huis kan je verbouwen maar de locatie van je huis kan je niet wijzigen. Bij SmartR ICT Beheer draait het om Service, Service, Service Service op afstand Service op onze supportdesk Service op locatie Vandaag de […]
Lees meer

Bekijk alle nieuws & blogs

© 2021 SmartR | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Website ontwikkeld door Sieronline