Best Value Procurement: Best Lastig!
Geen uitgebreide boekwerken meer vol met functionaliteitswensen en randvoorwaarden. Niet meer selecteren op hoe het werkt of hoe het er uit ziet. Afstappen van functionele en technische ontwerpen. Niet louter een prijsselectie….
Jaja, doe het maar eens! Strategisch inkopen! De partijen benaderen als expert. Ze bevragen op aantoonbare bijdrages in de ambitie van jouw organisatie. De eigen visie op de ontwikkelingen van de markt en hoe zij daar op anticiperen. Hoe de partijen denken een strategisch partnership in te vullen. Vertrouwen op de expertise en oplossingen die de partijen bieden en ontwikkelen om jouw eigen organisatie verder te helpen….
Dit vraagt lef! Dit vraagt vertrouwen! Dit vraagt overtuiging! Al heel snel ontstaat de verleiding toch te gaan selecteren op kleur, vorm…op eigen voorkeuren. Maar je hebt dé expert aan tafel. Die weet het als de beste en kan jou optimaal helpen.
Maar deze partij heeft toch ook een commercieel belang? Ik hoor het je denken! “Wij van WC-eend, adviseren WC-eend” (ooit verkozen tot de beste slagzin van het jaar). De deskundige geeft een advies dat in zijn eigen belang ligt.
Draai het eens om; Stel je werkt bij WC-eend. Jij ontwikkelt daar met overtuiging een fantastisch schoonmaakmiddel. Je groeit, jullie ontwikkelen door, de klanten zijn tevreden, je hebt een groot marktaandeel en je maakt een gezond rendement. Dan wil je toch juist graag benaderd worden als expert? Jij hebt de overtuiging dat jij de beste oplossing hebt die de klant helpt bij de ambitie om de schoonste wc’s van Nederland te hebben. Dan wil je toch niet benaderd worden op basis van functionaliteitswensen of prijs? Je wilt laten zien hoe jouw product blijvend kan bijdragen aan de ambities van de klant. Aantoonbaar met concrete resultaten elders.
Als je durft te vertrouwen op deze drijfveren van de marktpartijen, dan vind jij de juiste partner. Een partner die niet voor de korte termijn omzet gaat, maar voor continuïteit en kwaliteit met een gezond rendement. Vertrouwen! Echt, het heeft een economische waarde die te verzilveren is.
Ik onderneem zelf ook op basis van vertrouwen. Vertrouwen in de drijfveren van mijn collega’s, in de overtuigingen van onze samenwerkingspartners en het vertrouwen in de principes van onze klanten. En ja, dat is Best Lastig! Maar ook Best te doen ;-).
#WC-eend