“Corporaties moeten afstappen van vage en abstracte visies, en meer scherpe, uitdagende en ambitieuze doelen stellen.” Dat zegt Rico Leemreijze, directeur bij adviesbureau SmartR. CorporatieGids.nl ging met hem in gesprek over de noodzaak van een uitdagende visie: “Een duidelijke ambitie zegt iets over de identiteit van de organisatie en geeft de organisatie richting voor meerdere jaren.”

Volgens Rico zijn de huidige doelen die organisaties stellen niet per se verkeerd – zoals de klant centraal stellen of de kerntaak voorop – maar kan een organisatie meer bereiken wanneer het ambitieus is. “In veel ondernemingsplannen staan mooie en waardevolle ideeën, maar deze bevatten vaak geen concrete uitdagingen. Door concrete en uitdagende doelen te stellen bereik je echter veel meer. Waarom richt een organisatie zich bijvoorbeeld niet op een ambitieuze doelstelling als het verlagen van de huren in 2018? Dat is een doel waar je niet omheen kunt én overtuiging uitstraalt. Daar wil iedereen zijn steentje aan bijdragen!”

Meer energie

Concrete doelen verbeteren ook de communicatie bij een organisatie, zegt Rico. “Zowel intern naar werknemers als extern naar huurders en stakeholders. Het is direct duidelijk waar een organisatie voor staat en wat je aan de organisatie hebt. Je wordt herkenbaarder en positioneert je meer in de omgeving. Daarnaast is een aansprekend en uitdagend doel een geweldige legitimering om de juiste keuzes te maken. Het wordt veel duidelijker wat de organisatie nog wel gaat doen, maar ook wat het niet meer wil doen. Daar kan concreet naar gehandeld worden. Het resultaat staat vervolgens centraal en dient de motivering te zijn voor alle beslissingen die je neemt.”

“Zo’n doel genereert daarnaast energie binnen je eigen organisatie. Je zegt immers niet dat het anders moet, maar zegt dat er een nieuw doel is. E n dat vraagt om nieuwe acties. Mooie, nieuwe doelen die werknemers aanspreken zorgen ervoor dat ze er graag aan willen bijdragen. Dat geeft meer energie dan iets doen omdat het moet.”

Pak de kansen

Rico begrijpt dat het lastig is voor organisaties om tegenwoordig te zeggen dat ze ambitieus zijn. “Door het vervuilde verleden is ‘ambitie’ misschien wel een vies woord geworden. Corporaties zijn schuw en gaan gebukt onder de enorme verantwoordingsdruk. Het overheersende gevoel werkt soms verlammend; “Als ik het maar niet fout doe..” Het staat uitdagende doelen in de weg. Dit is jammer, aangezien er veel kansen liggen. Denk aan nieuwe vormen van samenwerking met onderhoudspartners of het verder digitaliseren van de dienstverlening. Deze stappen kunnen niet alleen bedrijfseconomisch enorme voordelen opleveren, maar ook de kwaliteit voor de huurders opschroeven.”

Maar dan is er wel lef nodig. “Ambitieuze doelen vragen veelal om een investering en bestaande patronen moeten doorbroken worden. De kosten gaan hier voor de baten uit en enig risico moet worden genomen, omdat bijvoorbeeld taken en verantwoordelijkheden gaan schuiven. Heb lef en ga voor nieuwe kansen. Wij hebben het dan ook liever over transformeren dan veranderen.”

Robuust

“Verlaag de huren in 2018!” Dit eerdergenoemde voorbeeld sluit volgens Rico perfect aan bij een organisatie die zich richt op de toekomst. “Hier gaat een langetermijnambitie vanuit en zegt alles over hoe een organisatie in de wereld staat. Een organisatie kan zich ermee onderscheiden van organisaties die zich specifiek richten op bijvoorbeeld noodopvang van vluchtelingen, verminderen van wachttijden of de switch van analoog naar digitaal werken: dit zijn standaardtaken van een organisatie.”

“Corporaties kunnen proberen deze doelen te realiseren vanuit de geest van de gestelde ambitie. Zo wordt opvang voor statushouders alsnog geregeld en worden wachtlijsten verkort, maar mét de onderliggende uitdagende ambitie. Oftewel: geen oplossingen gebruiken die de ambitie tegenwerken, maar ambitieuze oplossingen die lef en creativiteit uitstralen.”

Ondersteuning

Volgens Rico kan SmartR organisaties helpen deze ambitieuze doelen te bereiken. “Wij gaan met hen op zoek naar de ambitie van de organisatie. We proberen eerst organisaties te inspireren met ideeën en ontwikkelingen. Daarna confronteren we hen met de mogelijke consequenties van deze doelen. De nieuwe ambitie is vervolgens leidend in de transformatie. Op de gebieden ‘processen en systemen’, ‘mens en organisatie’ en ‘financiën, beleid en strategie’ maken we een integraal plan om de ambitie te realiseren. SmartR faciliteert met professioneel projectleiderschap, vanuit het motto: niet eerder loslaten dan wanneer er daadwerkelijk resultaat geleverd is. Een doel waar wij graag op worden afgerekend. Zo zijn wij op onze beurt ook ambitieus!”

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia – 31 maart 2016

Bekijk onze laatste berichten

De eerste maanden van Erica Leferink

De eerste maanden van …. Wij vroegen Erica Leferink om ons eens mee te nemen in haar eerste maanden. Ze is al veel op pad om onze klanten te adviseren in een voor haar totaal nieuwe sector. “Gewoon doen. Punt.” Vertelt Erica. Zo hebben wij haar overigens ook leren kennen. Pragmatisch en niet bang om nieuwe dingen […]
Lees meer

Succesvolle CorporatieGids LIVE Kennisdag

‘Wat tof dat jullie als organisatie dit soort innovaties omarmen en proberen verder te brengen.’ Dit was een van de vele complimenten die wij na afloop van onze sessie op het CorporatieGids LIVE mochten ontvangen. Een sessie die wederom succesvol was. De deelnemers waren enthousiast, maar wisten ook positief kritische vragen te stellen over de […]
Lees meer

CorporatieGids LIVE Kennisdag

Heb jij je al aangemeld? Voor de CorporatieGids LIVE Kennisdag die morgen plaatsvindt!? Ons doel is om deelnemers te inspireren en te informeren. Tijdens onze sessie zullen Rico Leemreijze en Raymond de Groot de deelnemers meenemen in het DNA van SmartR, hoe wij naar innovatie en transformatie kijken en wat dit betekent voor reparatieverzoeken. Kortom, een sessie vol inspiratie, […]
Lees meer

Meet Business Consultant Erica Leferink

Nog meer nieuwe gezichten… Ook Erica Leferink heeft zich aangesloten bij SmartR in de functie van Business Consultant; een rol die haar niet onbekend is. Erica heeft jarenlang als Business Consultant rondgetoerd door Nederland, weliswaar in een andere sector, maar daar doen we bij SmartR niet moeilijk over. De kennis leren we wel! Binnen SmartR […]
Lees meer

Meet Manager Operations Janta Visser

Manager Operations Janta Visser sloot zich onlangs aan bij SmartR en daarom is het hoog tijd om haar verhaal te delen. ⬇️ “De organisatie SmartR en Rico ken ik al even. De afgelopen periode zijn we veelvuldig met elkaar in contact geweest en kwamen we gezamenlijk tot de conclusie dat mijn toetreding tot SmartR de juiste stap is. En nou, […]
Lees meer

Geslaagd voor het KTO-onderzoek!

We hebben onze klanten en relaties wederom gevraagd hoe zij de samenwerking met SmartR en haar medewerkers ervaren. Daarbij komen periodiek onderwerpen als kwaliteit, kennis, gedrag en resultaat aan bod. Met gepaste trots kunnen we vertellen dat we geslaagd zijn met een klanttevredenheidscijfer van (trommelgeroffel)…… 8.2! Niet alleen een mooie stap vooruit (2021: 7,9) maar […]
Lees meer

Bekijk alle nieuws & blogs

© 2024 SmartR | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Website ontwikkeld door Sieronline