“Corporaties moeten afstappen van vage en abstracte visies, en meer scherpe, uitdagende en ambitieuze doelen stellen.” Dat zegt Rico Leemreijze, directeur bij adviesbureau SmartR. CorporatieGids.nl ging met hem in gesprek over de noodzaak van een uitdagende visie: “Een duidelijke ambitie zegt iets over de identiteit van de organisatie en geeft de organisatie richting voor meerdere jaren.”

Volgens Rico zijn de huidige doelen die organisaties stellen niet per se verkeerd – zoals de klant centraal stellen of de kerntaak voorop – maar kan een organisatie meer bereiken wanneer het ambitieus is. “In veel ondernemingsplannen staan mooie en waardevolle ideeën, maar deze bevatten vaak geen concrete uitdagingen. Door concrete en uitdagende doelen te stellen bereik je echter veel meer. Waarom richt een organisatie zich bijvoorbeeld niet op een ambitieuze doelstelling als het verlagen van de huren in 2018? Dat is een doel waar je niet omheen kunt én overtuiging uitstraalt. Daar wil iedereen zijn steentje aan bijdragen!”

Meer energie

Concrete doelen verbeteren ook de communicatie bij een organisatie, zegt Rico. “Zowel intern naar werknemers als extern naar huurders en stakeholders. Het is direct duidelijk waar een organisatie voor staat en wat je aan de organisatie hebt. Je wordt herkenbaarder en positioneert je meer in de omgeving. Daarnaast is een aansprekend en uitdagend doel een geweldige legitimering om de juiste keuzes te maken. Het wordt veel duidelijker wat de organisatie nog wel gaat doen, maar ook wat het niet meer wil doen. Daar kan concreet naar gehandeld worden. Het resultaat staat vervolgens centraal en dient de motivering te zijn voor alle beslissingen die je neemt.”

“Zo’n doel genereert daarnaast energie binnen je eigen organisatie. Je zegt immers niet dat het anders moet, maar zegt dat er een nieuw doel is. E n dat vraagt om nieuwe acties. Mooie, nieuwe doelen die werknemers aanspreken zorgen ervoor dat ze er graag aan willen bijdragen. Dat geeft meer energie dan iets doen omdat het moet.”

Pak de kansen

Rico begrijpt dat het lastig is voor organisaties om tegenwoordig te zeggen dat ze ambitieus zijn. “Door het vervuilde verleden is ‘ambitie’ misschien wel een vies woord geworden. Corporaties zijn schuw en gaan gebukt onder de enorme verantwoordingsdruk. Het overheersende gevoel werkt soms verlammend; “Als ik het maar niet fout doe..” Het staat uitdagende doelen in de weg. Dit is jammer, aangezien er veel kansen liggen. Denk aan nieuwe vormen van samenwerking met onderhoudspartners of het verder digitaliseren van de dienstverlening. Deze stappen kunnen niet alleen bedrijfseconomisch enorme voordelen opleveren, maar ook de kwaliteit voor de huurders opschroeven.”

Maar dan is er wel lef nodig. “Ambitieuze doelen vragen veelal om een investering en bestaande patronen moeten doorbroken worden. De kosten gaan hier voor de baten uit en enig risico moet worden genomen, omdat bijvoorbeeld taken en verantwoordelijkheden gaan schuiven. Heb lef en ga voor nieuwe kansen. Wij hebben het dan ook liever over transformeren dan veranderen.”

Robuust

“Verlaag de huren in 2018!” Dit eerdergenoemde voorbeeld sluit volgens Rico perfect aan bij een organisatie die zich richt op de toekomst. “Hier gaat een langetermijnambitie vanuit en zegt alles over hoe een organisatie in de wereld staat. Een organisatie kan zich ermee onderscheiden van organisaties die zich specifiek richten op bijvoorbeeld noodopvang van vluchtelingen, verminderen van wachttijden of de switch van analoog naar digitaal werken: dit zijn standaardtaken van een organisatie.”

“Corporaties kunnen proberen deze doelen te realiseren vanuit de geest van de gestelde ambitie. Zo wordt opvang voor statushouders alsnog geregeld en worden wachtlijsten verkort, maar mét de onderliggende uitdagende ambitie. Oftewel: geen oplossingen gebruiken die de ambitie tegenwerken, maar ambitieuze oplossingen die lef en creativiteit uitstralen.”

Ondersteuning

Volgens Rico kan SmartR organisaties helpen deze ambitieuze doelen te bereiken. “Wij gaan met hen op zoek naar de ambitie van de organisatie. We proberen eerst organisaties te inspireren met ideeën en ontwikkelingen. Daarna confronteren we hen met de mogelijke consequenties van deze doelen. De nieuwe ambitie is vervolgens leidend in de transformatie. Op de gebieden ‘processen en systemen’, ‘mens en organisatie’ en ‘financiën, beleid en strategie’ maken we een integraal plan om de ambitie te realiseren. SmartR faciliteert met professioneel projectleiderschap, vanuit het motto: niet eerder loslaten dan wanneer er daadwerkelijk resultaat geleverd is. Een doel waar wij graag op worden afgerekend. Zo zijn wij op onze beurt ook ambitieus!”

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia – 31 maart 2016

Bekijk onze laatste berichten

Sparren tijdens CorporatiePlein 2022

CorporatiePlein 2022
Met welke missie bezoek jij het CorporatiePlein? Rico, Tom, Joyce en Jurgen komen graag kennis met je maken om te sparren over thema’s als klantbeleving, SlimmR samenwerken in vastgoed, veranderopgaven en onbegonnen werk.   Maar ook voor de welbekende actie en hersenkrakers kun je bij ons terecht. Gooi deze editie letterlijk een balletje op en […]
Lees meer

Trots op UWOON corporatie!

Trots op UWOON woningcorporatie!  Samen met de buurtbeheerders en leefbaarheidsmedewerkers van Uwoon en Itris heeft onze collega Mieke Kroon een prachtig resultaat neergezet. Uwoon kan met trots zeggen dat: 🔵 Het leefbaarheidsproces staat als een huis! 🔵 Het proces is volledig gedigitaliseerd in het zaaksysteem.  🔵 Met de bijbehorende monitor heeft UWOON het gewenste inzicht en […]
Lees meer

MastR Class Platformicatie op 15 september 2022

Oprichter/partner van Marketingfacts en strategisch adviesbureau Upstream Marco Derksen neemt je tijdens de MastR Class ‘Platformicatie’ mee in de verandering naar de nieuwe netwerksamenleving binnen #woningcorporaties. De MastR Class vindt plaats in de kantine van De Gasfabriek, dé Business Innovation Campus in Deventer, met aansluitend een netwerkborrel. Zien we jou ook op 15 september? Kom inspiratie opdoen én geniet van […]
Lees meer

Digitale transformatie, van A naar anders

Denk jij al na over de digitale transformatie van de samenleving en zet je daar nu ook al stappen in? ‘Digitale transformatie gaat over het anders organiseren én in veel voorkomende gevallen over een ander businessmodel. Niet van A naar B maar van A naar Anders’. Marco Derksen neemt je in onze MastR Class mee in […]
Lees meer

Aftermovie MastR Class Klantbeleving!

Nagenieten van onze eerste MastR Class Klantbeleving! Ben jij er de volgende MastR Class ook bij? Dat kan! De volgende MastR Classes staan gepland op 15 september 2022 en 1 december 2022. In september staat het thema Platformicatie centraal en in december gaan we het thema samenwerken in vastgoed behandelen.   Geïnteresseerd? Aanmelden voor één […]
Lees meer

SummRcourse 2022

Wat een bijzondere editie! Ook dit jaar trokken wij ons als team weer 3 dagen terug om onszelf te verrijken met kennis en kunde. Zo hebben wij onszelf en elkaar gechallenged op het thema ‘lef’ en ‘vertrouwen’. Het was een fysieke, mentale, emotionele en spirituele beproeving. Fantastisch! Bijzondere verhalen, waardevolle inzichten en toepasbare handvatten, die […]
Lees meer

Bekijk alle nieuws & blogs

© 2022 SmartR | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Website ontwikkeld door Sieronline