“Corporaties moeten afstappen van vage en abstracte visies, en meer scherpe, uitdagende en ambitieuze doelen stellen.” Dat zegt Rico Leemreijze, directeur bij adviesbureau SmartR. CorporatieGids.nl ging met hem in gesprek over de noodzaak van een uitdagende visie: “Een duidelijke ambitie zegt iets over de identiteit van de organisatie en geeft de organisatie richting voor meerdere jaren.”

Volgens Rico zijn de huidige doelen die organisaties stellen niet per se verkeerd – zoals de klant centraal stellen of de kerntaak voorop – maar kan een organisatie meer bereiken wanneer het ambitieus is. “In veel ondernemingsplannen staan mooie en waardevolle ideeën, maar deze bevatten vaak geen concrete uitdagingen. Door concrete en uitdagende doelen te stellen bereik je echter veel meer. Waarom richt een organisatie zich bijvoorbeeld niet op een ambitieuze doelstelling als het verlagen van de huren in 2018? Dat is een doel waar je niet omheen kunt én overtuiging uitstraalt. Daar wil iedereen zijn steentje aan bijdragen!”

Meer energie

Concrete doelen verbeteren ook de communicatie bij een organisatie, zegt Rico. “Zowel intern naar werknemers als extern naar huurders en stakeholders. Het is direct duidelijk waar een organisatie voor staat en wat je aan de organisatie hebt. Je wordt herkenbaarder en positioneert je meer in de omgeving. Daarnaast is een aansprekend en uitdagend doel een geweldige legitimering om de juiste keuzes te maken. Het wordt veel duidelijker wat de organisatie nog wel gaat doen, maar ook wat het niet meer wil doen. Daar kan concreet naar gehandeld worden. Het resultaat staat vervolgens centraal en dient de motivering te zijn voor alle beslissingen die je neemt.”

“Zo’n doel genereert daarnaast energie binnen je eigen organisatie. Je zegt immers niet dat het anders moet, maar zegt dat er een nieuw doel is. E n dat vraagt om nieuwe acties. Mooie, nieuwe doelen die werknemers aanspreken zorgen ervoor dat ze er graag aan willen bijdragen. Dat geeft meer energie dan iets doen omdat het moet.”

Pak de kansen

Rico begrijpt dat het lastig is voor organisaties om tegenwoordig te zeggen dat ze ambitieus zijn. “Door het vervuilde verleden is ‘ambitie’ misschien wel een vies woord geworden. Corporaties zijn schuw en gaan gebukt onder de enorme verantwoordingsdruk. Het overheersende gevoel werkt soms verlammend; “Als ik het maar niet fout doe..” Het staat uitdagende doelen in de weg. Dit is jammer, aangezien er veel kansen liggen. Denk aan nieuwe vormen van samenwerking met onderhoudspartners of het verder digitaliseren van de dienstverlening. Deze stappen kunnen niet alleen bedrijfseconomisch enorme voordelen opleveren, maar ook de kwaliteit voor de huurders opschroeven.”

Maar dan is er wel lef nodig. “Ambitieuze doelen vragen veelal om een investering en bestaande patronen moeten doorbroken worden. De kosten gaan hier voor de baten uit en enig risico moet worden genomen, omdat bijvoorbeeld taken en verantwoordelijkheden gaan schuiven. Heb lef en ga voor nieuwe kansen. Wij hebben het dan ook liever over transformeren dan veranderen.”

Robuust

“Verlaag de huren in 2018!” Dit eerdergenoemde voorbeeld sluit volgens Rico perfect aan bij een organisatie die zich richt op de toekomst. “Hier gaat een langetermijnambitie vanuit en zegt alles over hoe een organisatie in de wereld staat. Een organisatie kan zich ermee onderscheiden van organisaties die zich specifiek richten op bijvoorbeeld noodopvang van vluchtelingen, verminderen van wachttijden of de switch van analoog naar digitaal werken: dit zijn standaardtaken van een organisatie.”

“Corporaties kunnen proberen deze doelen te realiseren vanuit de geest van de gestelde ambitie. Zo wordt opvang voor statushouders alsnog geregeld en worden wachtlijsten verkort, maar mét de onderliggende uitdagende ambitie. Oftewel: geen oplossingen gebruiken die de ambitie tegenwerken, maar ambitieuze oplossingen die lef en creativiteit uitstralen.”

Ondersteuning

Volgens Rico kan SmartR organisaties helpen deze ambitieuze doelen te bereiken. “Wij gaan met hen op zoek naar de ambitie van de organisatie. We proberen eerst organisaties te inspireren met ideeën en ontwikkelingen. Daarna confronteren we hen met de mogelijke consequenties van deze doelen. De nieuwe ambitie is vervolgens leidend in de transformatie. Op de gebieden ‘processen en systemen’, ‘mens en organisatie’ en ‘financiën, beleid en strategie’ maken we een integraal plan om de ambitie te realiseren. SmartR faciliteert met professioneel projectleiderschap, vanuit het motto: niet eerder loslaten dan wanneer er daadwerkelijk resultaat geleverd is. Een doel waar wij graag op worden afgerekend. Zo zijn wij op onze beurt ook ambitieus!”

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia – 31 maart 2016

Bekijk onze laatste berichten

Kennissessie 11 mei | Procesoptimalisatie next level!

“Met een efficiënt proces maak je het verschil niet meer” Rico Leemreijze geeft weer een kennissessie bij CorporatieGids LIVE! Dinsdag 11 mei kun je om 09.30u, 10.15u of 11.00u inschakelen. Aanmelden kan hier: https://www.corporatiegids.nl/nl/corporatiegids_live/aanmelden Procesoptimalisatie gaat inmiddels niet meer over efficiency. Procesoptimalisatie gaat meer en meer over klantbeleving. Huurders en medewerkers verwachten dat processen transactioneel zijn geoptimaliseerd. Dit […]
Lees meer

Een succesvolle CorporatieLive Kennisdag

Een heel succesvolle ochtend! Dat is onze conclusie na de eerste Kennissessie die Rico Leemreijze heeft mogen verzorgen tijdens de CorporatieLive Kennisdag van dinsdag 2 maart. Ruim 50 corporatiemedewerkers hebben onze inspiratiesessie “een reparatieverzoek a la Uber” bijgewoond. Veel positieve reacties ontvangen en diverse positief-kritische vragen mogen beantwoorden. Wij bedanken CorporatieGids Live voor de goede […]
Lees meer

Een reparatieverzoek doen á la Uber!?

Als je met Booking.com en Uber een hotelkamer of een taxirit kunt boeken, dan moet je toch een reparatieverzoek ook als zodanig kunnen indienen en afhandelen? Wat kunnen wij leren van deze disruptieve business modellen? SmartR heeft een inspirerende gedachte hierover. Een gedachte die inmiddels al heeft geleid tot een verkenning en mogelijke oplossing. Ik neem jullie mee in […]
Lees meer

Hart voor de klant en de business!

  Jurgen Reimert is recent toegevoegd aan het SmartR-team als manager Klant & Business! Naar eigen zeggen is hij “bedrijfseconoom van huis uit en gepokt en gemazeld in de dagelijkse business”. En dat kan je wel stellen, na ruim 20 jaar in functies op het vlak van sales, business development en commercieel management, zowel in […]
Lees meer

Mieke Kroon maakt overstap van SSH& naar SmartR

  Mieke Kroon versterkt sinds begin 2021 het SmartR team als business consultant! En daar zijn we maar wat blij mee. Want ze heeft als coördinator binnen SSH& al de nodige projecten op haar naam staan: van klant-volg-systeem tot mutatieproces, sommige begeleid door SmartR. Nu is ze klaar om haar kennis in te zetten voor […]
Lees meer

Locatie, locatie, locatie…

Locatie, locatie, locatie Dat is wat makelaars altijd roepen als het om het zoeken van een huis gaat. Een huis kan je verbouwen maar de locatie van je huis kan je niet wijzigen. Bij SmartR ICT Beheer draait het om Service, Service, Service Service op afstand Service op onze supportdesk Service op locatie Vandaag de […]
Lees meer

Bekijk alle nieuws & blogs

© 2021 SmartR | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Website ontwikkeld door Sieronline