Een verwerkingsregister voor de AVG-maatregelen realiseren. Een nieuw CRM-systeem selecteren. Een multichannel klantportaal realiseren, implementeren en beheren. De to-do-list van Woningstichting Tubbergen was lang. Toch wisten ze met 10 FTE binnen drie jaar alles te realiseren… Hoe? Dat lees je in dit artikel.

 

Werken bij een kleinere corporatie is uitdagend en dynamisch. Collega’s zijn betrokken duizendpoten. Dat weet Bjorn Oerbekke, Hoofd Wonen bij Woningstichting Tubbergen, als geen ander. “Vandaag kijk ik bijvoorbeeld naar onze vastgoedportefeuille. Waar willen wij meer of andere huisvesting aanbieden? Of waar moeten wij juist krimpen? Wij hebben daar geen specialisten voor in huis. Dat geldt ook voor ons automatiseringstraject trouwens.”

 

Succesvol transformeren

Toch hoeft dat het succes binnen een corporatie niet in de weg te zitten. “Door goed te weten wat je wilt, kun je ook gericht ondersteuning kiezen op specialisaties die nodig zijn maar wij niet in huis hebben. Zowel projectmatig als dagelijks ontvangen wij ondersteuning van SmartR,” stelt Bjorn.

Op dit moment voert Woningstichting Tubbergen bijvoorbeeld een AVG-scan uit. Bjorn: “We worden getraind door SmartR om rapportages uit Viewpoint te halen op basis van herijkte KPI’s. Hoeveel opzeggingen zijn er? Wat is de huurstand en achterstand? En hoeveel reacties krijgen we gemiddeld op woningen? Met die resultaten voor ogen maken we weer een verbeterslag.” Allemaal taken die je verwacht van een Privacy Officer of data deskundige maar die bij Woningstichting Tubbergen worden verricht door SmartR Business Consultants.

 

SmartR beheer en consultancy

Zo draait SmartR consultant Tristan één dag per week mee als volwaardige collega binnen Woningstichting Tubbergen. Naast het functioneel beheer van de verschillende softwareapplicaties en systemen lopen jaarprogramma’s met verschillende projecten waarin SmartR in verschillende rollen ondersteuning biedt.

Want, meent Bjorn: “Wij moeten ons focussen op onze kerntaak: een prettige woon- en leefomgeving voor onze huurders en hoge klanttevredenheid. Ik vind ICT niet onze kerntaak. Daar gaat gewoon te veel tijd in zitten voor ons.”

 

24/7 online dienstverlening

Toch blijft ICT een onmisbaar onderdeel van elke corporatie.  “Automatisering was in 2017 nieuw voor ons, in die zin dat wij automatisering zijn gaan zien als een strategisch instrument voor het borgen van bijvoorbeeld werkprocessen en dienstverlening. Dus daar hadden we ondersteuning bij nodig. Klanten gaven destijds ook aan dat er ruimte voor verbetering was in onze bereikbaarheid en (digitale) dienstverlening. We zijn immers een kleine club en ons kantoor is niet 24/7 bereikbaar.”

In nauwe samenwerking met SmartR zijn eerst onze interne processen herschreven en van werkstromen naar zaakgericht werken overgezet t.g.v. efficiency en gebruiksgemak. Vervolgens is er een online klantportaal gerealiseerd, de klant-kant van de interne zaak. “Sinds januari 2021 zijn we live! Dus huurders kunnen vanuit huis 24 uur per dag via een telefoon, tablet of pc-verzoeken indienen en status inzien. Van inschrijving tot huuropzegging en van huurbetaling tot reparatieverzoek. Meer regie voor de huurder en minder tijdsverlies voor ons team,” concludeert Bjorn.

 

Onze werkwijze, onze software

“Ik ben erg trots dat wij binnen zo’n korte periode onze dienstverlening zo hebben doorontwikkeld,” vertelt Bjorn verder. “Wij wilden slimmer werken op een manier die aansluit bij onze werkwijze en service. Maatwerk in plaats van standaardisatie. Dat is ook de reden dat we al vier jaar met SmartR samenwerken. SmartR weet precies wat de mogelijkheden zijn in softwaresystemen en put uit jarenlange ervaring en best-pratices van andere corporaties. Voor elk primair proces hebben wij gewoon onze eigen keuzes kunnen maken.”

Kortom, juist als kleine corporatie kun je in korte tijd grote stappen zetten. Soms is er enkel wat ondersteuning nodig. “De SmartR consultants gaven ons nieuwe energie als het even tegenzat. De SmartR medewerkers voelen gewoon als collega’s. Niet als consultants die je inhuurt.”

 

Eens sparren over jullie ambities op het gebied van digitalisering en informatisering? Neem vrijblijvend contact op met Jurgen. Hij denkt graag (online) met je mee.

 

Bekijk onze laatste berichten

Wat een energie tijdens de jaarlijkse Summercourse

Sneak peak! Wat een energie. Wat een lol. Wat een saamhorigheid en wat werd er hard gewerkt tijdens onze jaarlijkse Summercourse… Waar we de ene dag werden ondergedompeld in de positieve effecten van kwalitatieve slaap, gezond eten en bewegen, leerden we de volgende dag presenteren als een pro en werden onze hersenen opgeschud door de […]
Lees meer

Hup Holland!

Hup Holland! ⚽️ Wij zijn weer terug van onze Summercourse en het EK is volop aan de gang! Namens alle Smarties wensen we “onze jongens” veel succes de komende duellen! En niet alleen wij dragen mooie oranje sjaaltjes, ons kantoor kleurt inmiddels ook oranje. Wij hebben er zin in!
Lees meer

Wij gaan op reis en nemen mee….

Wij gaan op reis en nemen mee…. 💼 Een koffer vol goede energie, zin, ambitie, lef en ga zo maar door! Want, de jaarlijkse Summercourse van SmartR is vandaag van start gegaan… De komende dagen staan in het teken van persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit en de ontwikkeling van de organisatie! Mocht je ons nodig hebben en […]
Lees meer

Janneke over platformexpeditie

Ga je mee op expeditie …. Donderdagochtend 27 juni organiseren SmartR en Ziezodan een volgende platformexpeditie. Janneke Borgdorff is sinds april werkzaam voor SmartR als projectmanager van het platform voor reparatieverzoeken binnen de woningcorporaties en onderhoudspartijen. “Ik heb mij verwonderd over hoe het proces nu georganiseerd is en geloof in deze vernieuwende oplossing, waarin met […]
Lees meer

Klantdag van ITRIS

Natuurlijk waren wij erbij! Gisteren was een aantal collega’s van SmartR aanwezig bij de klantdag van ITRIS | ViewPoint voor woningcorporaties, NCCW en Qonsío. Tijdens deze dag werden zij meegenomen in de (nieuwe) plannen en konden zij ook weer bijpraten met ons netwerk. Het was een inspirerende dag vol waardevolle inzichten en connecties.  
Lees meer

Wat zeggen onze kernwaarden eigenlijk over ons?

Wat zeggen onze kernwaarden eigenlijk over ons? Tegenwoordig zijn kernwaarden binnen een organisatie niet meer weg te denken. Op bijna elke website vind je de waarden van een bedrijf. Als het goed is zeggen deze waarden iets over waarom en hoe een organisatie iets doet. Toch blijven kernwaarden maar woorden. Woorden zijn voor interpretatie vatbaar […]
Lees meer

Bekijk alle nieuws & blogs

© 2024 SmartR | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Website ontwikkeld door Sieronline